Hoe kan ik in Excel2010 een cel met datum, laten verkleuren als de datum meer dan 30 dagen geleden is?

Wij hebben een Excel bestand, hier vul ik elke maand de facturen in met de factuurdatum. Nu wil ik een cel apart maken, die rood wordt oid als het 30 dagen ná de factuurdatum is, waar kan ik dit instellen?

Als ik bij gegevensvalidatie zit, datum, groter dan, maar daarna moet ik een datum invoeren, geen dagen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
49.7K

Het beste antwoord

Mocht je alleen een cel voor de datum hebben, en verder geen cellen zichtbaar willen hebben, doe dan het volgende:

Selecteer alle cellen met daarin de data,
Ga naar het kopje "stijlen" in tabblad "start" bovenin je scherm
klik daar op "voorwaardelijke opmaak"
--> Markeringsregels voor cellen
---> Kleiner dan

Je ziet nu een schermpje verschijnen.
In de balk aan de linkerkant vul je in:
=VANDAAG()-30
Aan de rechterkant kies je een kleur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
Dit is de meeste elegante oplossing.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste allemaal.
Ik zit met een vergelijkbaar iets.
Ik wil juist een week van te vore een kleur krijgen zodat ik leveranciers kan informeren of de bestelling nog op tijd komt.
Hoe kan je dan het beste de range instellen?

Andere antwoorden (1)

Laten we bij het begin beginnen:

In A1 vul je de huidige datum in: =NU()
In A2 vul je de factuurdatum in.

Vul in A4 de volgende formule in om het verschil in dagen te berekenen:

=A1-A2

Je ziet dat je geen geheel getal krijgt, omdat =NU() de huidige datum én tijd geeft. Voor dit voorbeeld maakt dat niet uit. Anders kun je de celopmaak zo aanpassen dat er alleen een geheel getal weergegeven wordt.

Stel nu dat je cel B2 rood wil maken. Ga dan naar Gegevensvalidatie. Klik op de tab Instellingen, en selecteer dan Aangepast onder het kopje Toestaan. Vul dan bovenstaande formule in, en pas de opmaak toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Als je niet NU() maar VANDAAG() gebruikt, krijg je de datum zonder de tijd. De aftrekking levert dan wel een geheel getal op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, dank voor de aanvulling!