Mijn geluid via HDMI werkt op de ene TV wel en de andere niet. Hoe kan dit?

Ik heb 2 tv's met elk een HDMI aansluiting. Als ik tv 1 met mijn laptop verbind, dan werkt mijn beeld en audio wel. Doe ik dit met tv 2, dan werkt alleen het beeld en het geluid niet. Hoe kan dit? Ik heb ooit wel eens een insteling op mijn laptop uitgezet, maar ik weet niet meer welke instelling dit was. En ik vind het toch vreemd dat de ene tv het wel doet en de andere niet. Het heeft wel ooit gewerkt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je probleem heeft normaal niets te zien met je zendende apparaat (in dit geval je laptop).

Wellicht zit op je tweede TV nog een audiokabel in geactiveerd en moet je het dus op de setup van de tweede PC gaan zoeken. Er kan ook een 'mute' ingesteld zijn op dat HDMI-kanaal.

HDMI bevat immers altijd ook het geluidssignaal samen met het videosignaal en eigenlijk mag je daar dus niets voor apart instellen, zeker niet op je laptop, de brug daarvan moet zelfs eventueel door je videokaart gebeuren, maar soms zien we op moederborden van laptops wel bizarre solderingen tussen geluidskaart en de HDMI-connector.

Eerst dacht ik aan een beschadigde of slechte HDMI-connector of bekabeling, maar daar de andere TV het wel doet, heb je dit zelf al uitgesloten als probleem.