Hoe kan ik mijn beeld passend op mijn scherm krijgen (Windows 7)?

Ik heb recent een nieuwe televisie gekocht (Samsung T27D390) en ik heb er ook gelijk mijn computer op aangesloten. Echter past mijn beeld steeds niet op mijn scherm. De aanbevolen resolutie door Windows (1920 x 1080) past gewoon niet. Aan de linkerkant van mijn scherm verdwijnt de startknop voor ongeveer 90% en aan de rechterkant is er nog ongeveer een centimeter over. Als ik de resolutie iets lager zet (1680 x 1080, want blijkbaar mag ik niet zelf beslissen of ik niet liever iets ertussen in heb) heb ik aan beide kanten een stuk zwart, voornamelijk weer aan de rechterkant. Ik weet totaal niet meer wat ik hiermee aan moet, ik heb alles groter, kleiner, gespiegeld gemaakt en weet ik veel wat en ik vind ook geen gepast antwoord op internet. Dus wie oh wie helpt mij?

Ps; Don't make it too complicated, ik ben een noob als men met computer jargon gaat slingeren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Het scherm heb ik even op gezocht en hij kan 1920 bij 1080 aan. Wat waarschijnlijk de oplossing is, is een bepaald knopje wat waarschijnlijk "auto adjust" of "auto" heet. Deze calibreert het scherm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het probleem is dat je je computer aansluit op een televisie. Die televisie moet ook gemaakt zijn om tv-beelden weer te geven waaronder die van het klassieke tv-signaal. Maar zoals je weet zijn die beelden niet de enige dingen die verstuurd worden met dat tv-signaal (denk bijvoorbeeld aan teletext). Die signalen horen niet in beeld te komen. Men lost dat op door een tv een beetje te laten inzoomen op het beeld zodat alle storingen van andere signalen zoals teletext buiten beeld vallen.

Deze functie heeft in jou situatie bij het aansluiten van je pc natuurlijk geen zin. Maar ja, weet je tv veel...

Met een beetje geluk kan je deze functie uit schakelen. Kijk als je het niet in het instellingenmenu van je tv vindt anders maar eens in de handleiding ervan. Bij samsung-tv's vind je normaal een functie JustScan. Als je JustScan aanzet wordt overscan uitgeschakeld en zou je alle pixels die je tv uitzend moeten kunnen zien op het scherm.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is inderdaad een schande dat veel TV makers dit topic nooit vermelden, want het komt zo dikwijls voor en bijna niemand lost het op.

Heeft niets te zien met 'autoscan' maar met 'overscan' probleem.

Puntje 1. pas doen als je bij puntje 2 of 3 niet verder geraakt. Ik ga erg uitgebreid antwoorden voor iedereen met een gelijkaardig probleem, maar misschien probeer je meteen 3.2/3.3.

1. Indien je al teveel geprutst hebt in menu's op je Samsung, eerst volledige reset doen van het toestel. Bij Samsung is dat wanneer TV op 'aan' staat, de EXIT toets op je afstandsbediening induwen en blijven induwen.
Plots krijg je dan de vraag 'RESET' en zeg je 'JA/YES'. Eventueel terug je kanalen instellen, maar met digitale TV zal dat wellicht niet gebruikt zijn.

2. Nu het probleem zelf aanpakken, dat dateert uit de CRT-dagen en 'overscan' noemt in officiële benamingen. De 1008p-scherm doet immers GEEN 1 op 1 (1:1) 'mappign' van de beeldpuntjes (pixels).
Ik geef verschillende mogelijkheden naargelang de typen schermen, want het is soms wat zoeken:
2.1. Manueel resolutie op 1780 X 992 zetten als dat kan.
2.2. Bij de TV zoeken in het menu naar iets wat noemt "widescreen/zoom/...of gelijkaardig" en kijken of iets waar je de benaming tegenkomt "precies/exact of 1:1 of niet geschaald/not-scaled" om je 1:1 mapping te krijgen.

3. 10 plusuten later omdat ik me schuldig voel als ik een probleem hier niet grondig oplos, en ik keek dus ook speciaal twee Samsung TV's na voor jou:
3.1. Zet je TV via de knop Source op je PC (HDMI/DVI/VGA)
3.1.1. Uit een technische Samsung manual haal ik het Engelse: Menu - Picture - Screen adjustment - Picture Size: "Screen Fit" (i.p.v. wellicht 16:9 bij jou)
3.1.2. Uit een andere Samsung UE40ES7000 probeerde ik zelf op het scherm in het Nederlands: Menu - Beeld - Schermopties - Beeldformaat - 16:9/Breedbeeldzoom/Zoom/4:3 maar daar kon ik het niet testen omdat er geen VGA-ingang is op deze
Voor anderen met het gelijkaardige probleem:
3.1.2. LG Menu - Picture Mode - Aspect Ratio - "Just Scan" (ipv 16:9)
3.3. Sommige andere merken hebben recenter ook een 'game mode' die dit probleem vanzelf oplost, maar ik denk niet bij Samsung
3.4. Op http://forums.whirlpool.net.au/archive/1479544 vind je een forum met zowel nonsens als wel juiste dingen.

Indien nodig vul je dit antwoord voor mensen NA jou met hetzelfde probleem aan hieronder via 'reactie' hoe jij het oplostte, met vermelding van het juiste type dat jij hebt.