Hoe kunnen hosters een domein maken?

Als je een domein-naam wilt, moet je die kopen. Maar hoe kan het hosting bedrijf dat domein maken?

Dus misschien is het zo dat als ik hetzelfde doe als die hosters, heb ik bijv.: mijndomeinnaam."tr"

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Een domein is niets anders dan een koppeling van een stuk tekst, de URL, aan een ip-adres.

Wij mensen typen een URL in, de computer gaat daarmee naar een DNS-server die in zijn database naar het bijbehorende ip-adres zoekt en dat aan de computer terug geeft. Met dat ip-adres weet de computer op welke andere computer de betreffende webpagina te vinden is.

Al wat je dus nodig hebt is een record in de betreffende database. Die database wordt bijgehouden door de organisatie sidn.

Wanneer jij bij een hostingbedrijf een domein aanvraagt zat dat hostingbedrijf namens jou een record in de DNS-database aan (laten) maken. Dat record zal naar één van hun eigen servers verwijzen en op die server is jouw webpagina te vinden.

Toegevoegd na 6 minuten:
V.w.b. je eigen domeinnaam "tr" dat zal niet lukken. De sidn maakt niet zomaar nieuwe TLD's aan.

TLD's (top level domains) zijn de .nl, .com, .org e.d.

Deze zijn gereserveerd voor landen en bepaalde doelgroepen en daarom politiek ook heel gevoelig.

Voor het deel voor de TLD kan de hosting-provider wel redelijk makkelijk een aanvraag indienen. Jij zelf, als particulier, kan dat niet aangezien sidn alleen met zakelijke partners werkt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Er is overigens nog wel een soort van tussenoplossing:

Op je computer staat een HOSTS bestand. In dat bestand kun je zelf records aanmaken met je eigen URL en IP-adres.
Je PC kijkt eerst in dit bestand voor hij naar de DNS-server op het web gaat. Vindt hij het betreffende record dan zal hij dat volgen en verder dus het DNS-verhaal negeren.

Nadeel hiervan is wel dat het alleen op jouw eigen computer werkt waar jij dat HOSTS bestand hebt aangepast.
Ozewiezewozewiezewallakristallix