Ik heb na wat gerommel met de router opeens 2 dezelfde draadloze netwerken?

Nadat mij draadloze internet het niet meer deed heb ik wat met mijn router gerommeld. Dat leverde helaas niks op, dus nieuwe router gekocht. Een TL-WDR4300, en alles ging de eerste dagen prima en het netwerk werd steeds slechter, toen heb ik wat rondgesnuffeld en toen kwam ik opeens 2 dezelfde netwerken tegen (zie bijlage), en het viel mij inderdaad ook al op dat de ene draadloos is en de andere via een LAN verbinding. Zou mijn router sneller worden als ik dat draadloze netwerk eraf haal, en hoe zou dat dan moeten?
En mijn router is een "Dualband-router", zou min draadloze netwerk (die 2.4GHz) dan sneller zijn als ik mijn 5GHz draadloze netwerk uit zet?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je ziet is inderdaad een draadloos- en een bedraad netwerk. De naam die je erbij ziet staan in de naam van je netwerk, de zgn SSID. Je bedraade netwerk zal echter niet sneller worden als je het draadloze uitzet. Trager wordt hij alleen als er meer bandbreedte wordt gebruikt binnen je netwerk. Wel is het zo dat de 5GHz sneller is dan je 2.4GHz band. Als je draadloos wilt werken is de 5GHz dus een betere keuze. Wel moet je apparatuur er voor geschikt zijn. Netwerkkaarten dienen de 5GHz dus te ondersteunen.
Wat betreft het "er af halen" van je draadloze netwerk: dit doe je in de router. Hier kan je aan- of uitzetten dat er een signaal verstuurd wordt.