waarom kan ik de computer niet met de router verbinden?

Ik zal om te beginnen maar eens toelichten, ik heb zelf niet heel veel verstand van computers en mijn vader nog minder haha.

We hebben een paar dagen geleden een nieuwe router besteld (TP-link TL-WRD4300). Ik heb de router met een CD ingesteld via mijn computer waarna ik gewoon op internet kon en mijn computer gewoon met de router verbond. (windows 7, weet niet of dat belangrijk is maar ik zeg het maar erbij)

Mijn vader integendeel, als ik bij hem de LAN-kabel insteek in de computer en het andere uiteinde in de router, registreert de computer de router niet.
We hebben het ook draadloos geprobeerd met een adapter maar als we de netwerksleutel invullen komen er, of foutmeldingen of hij verbind gewoon helemaal niet. (windows xp)

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet en ons een handje kan helpen, alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Je vader zijn PC kan een statisch(vast ingesteld) IP adres hebben waarbij het subnet niet overéénkomt met het subnet van je nieuwe router... je kunt hierdoor onmogelijk het internet op. Doe op beide PC's het volgende > start -> run > cmd (zwart venster met witte letters) type daar: ipconfig je krijgt dan een output zoals dit: Ethernet adapter LAN: Connection-specific DNS Suffix . : fritz.box IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:980:7bd6:1:c43b:e354:2a87:b783 Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:980:7bd6:1:f0a8:d683:54ce:3b69 Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c43b:e354:2a87:b783 IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 172.16.1.10 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::a96:d7ff:feae:a7f2 172.16.1.1 Controleer of het IP adress (IPv4) strookt met de PC die wél werkt Controleer of het IP adress (Gateway) strookt met de PC die wél werkt. Let wel, dit is op het laatste octet(laatste nummer reeks na de .) na een uniek nummer... Toegevoegd na 1 minuut: Gateway IP moet wel het zelfde zijn... Anders even checken of Pa z'n ethernet adapter wel op DHCP heeft staan?

Waarschijnlijk kan die pc niet met de router verbinden omdat de drivers niet zijn geïnstalleerd of de netwerkkaart hardwarematig stuk is. Die draadloze verbinding loopt dan mogelijk weer stroef omdat windows niet helemaal up 2 date is (oudere versies van windows xp kunnen niet altijd overweg met de meest moderne versleutelingsvormen). Is dat erg? Nee, want windows xp is end of life. Dus daar wil je niet mee op het netwerk! Wil je de pc nog gebruiken adviseer ik je dat ofwel offline te doen ofwel met een ander besturingssysteem. Dat brengt dan meteen ook de gelegenheid om eens na te gaan wat er gaande is. Een voorbeeld van zo'n ander besturingssysteem is Ubuntu (of andere gebruiksvriendelijke linuxdistro's zoals fedora). Als je daar wel mee op het netwerk kan is je probleem al opgelost (over drivers zal je je hier waarschijnlijk geen zorgen moeten maken, ubuntu bevat meestal voldoende standaard-drivers, uitgezonder misschien de videodrivers en printerdrivers). Kan je ook met een ander besturingssysteem niet op het netwerk? Dan ligt het dus niet aan de software en zal je de netwerkkaart moeten vervangen door een werkend exemplaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100