Al weer 12 jaar geleden kreeg ik erg last van een tweede hernia in mijn onderrug. Aan de eerste ben ik daarvoor geholpen in het VU. Toen ik op het punt stond mij weer te laten opereren, raadde mijn oudste broer mij een Chinese acupuncturist aan die hem ook goed had geholpen. Baat het niet het schaadt ook niet was zijn motto. In die tijd geloofde ik niet in de alternatieve geneeskunde. Tijdens het eerste consult zij de dokter dat hij me wel kon helpen. Dat klonk hoopvol en welke dokter zegt dat van te voren. Na een stuk of 10 behandelingen was ik natuurlijk niet van de hernia af, maar wel van de verschrikkelijke pijn. Terugkomend in het ziekenhuis zei de neuroloog: “wat loop jij weer goed”, en ik vertelde hem over de acupuncturist. De eerste jaren, meestal in de winter, kwam de pijn wel weer eens terug, maar een paar bezoeken aan de acupuncturist deed de pijn weer verdwijnen. In die tijd had ik een zeer drukke baan, maar tot mijn verbazing bemerkte ik dat ik na de behandelingen ook veel rustiger was geworden en mijn werk beter aan kon. Een extra service dus. Een paar maanden later belde de neuroloog mij op (op zich al een wonder) en vertelde mij dat hij een patiënt had die heel veel last had van aangezichtspijn. Dat schijnt heel erg te zijn. Hij kon niets voor haar doen en of hij het adres van de acupuncturist mocht hebben. Later vernam ik van hem dat de acupuncturist haar goed had kunnen helpen. Ik zal verder niet te veel in detail treden, anders denken jullie dat het hier om een wonderdokter gaat (voor mij is hij dat natuurlijk), maar ik heb zeker 15 vrienden naar deze dokter gestuurd die bij de reguliere geneeskundigen geen baat hadden kunnen vinden en waarvan de meeste uiteindelijk klachtenvrij door deze dokter zijn geholpen. De meeste klachten betroffen rugklachten, gewrichtspijn, hoofdpijn, rsi, whip les.
Nog een leuke anekdote. Ik deed in die tijd veel zaken in China. Toen een Chinese delegatie naar NL kwam, was er een persoon bij die mij vroeg of we misschien ook naar stad X gingen, want hij had een cadeautje voor een dokter bij zich. Verwonderd vroeg ik hem: “het is toch niet voor dokter Y hè”? Tot mijn verbazing betrof het wel mijn “wonderdokter”. Wat is de wereld toch klein. Als dank stuur ik hem ieder jaar een kerstgroet en vertel ik hem hoe goed het met me gaat. Mijn antwoord op de vraag is dan ook volmondig: JA, ACUPUNCTUUR WERKT. Maar wel voor specifieke klachten die voor acupunctuur in aanmerking komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Hier zijn de meningen over verdeeld. De moderne geneeskunde trekt de werking van acupunctuur over het algemeen in twijfel.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Voor sommige dingen heb ik goede resultaten gezien, waaronder hardnekkige eczeem plekjes en hooikoorts (bij behandeling voor start hooikoortsseizoen).
Maar het zal vast niet altijd overal goed voor zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij
Dit is per persoon verschillend. Waar de één baat bij heeft, kan een ander er totaal geen baat bij hebben. Dit is dus per individu verschillend. Laat je liever informeren door een ervaringsdeskundige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door mij dus ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit stel ik erg op prijs!
Het blijkt vaak dat patiënten die acupunctuur ondergaan er wel een goed resultaat uit halen. Er is echter een grote kans dat dit voornamelijk te maken heeft met het placebo-effect.

Als de uitleg die de beoefenaars geven klopt (iets met meridianen), zou je namelijk ook een permanent effect moeten zien bij piercings, en misschien ook tatoeages.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wetenschappelijk is aangetoond dat accupunctuur helpt bij misselijkheid na operaties, en bij pijn na tandbehandelingen.
verder onderzoek zou mooi zijn, maar is moeilijk omdat er geen eenheid in behandeling is.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ik zou toch heel graag dat onderzoek eens zien!
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb dit geleerd bij m'n opleiding kattengedragstherapie avm. bij www.tinley.nl
ik zal morgen even in de boeken duiken op zoek naar bronnen :)
Ja het werkt, maar zoals met veel alternatieve geneeswijzen, werkt het maar deels.

Het lichaam is een holistisch iets, een deel daarvan behandelen zal enigszins werken, maar beter is om het geheel te behandelen. Dus de oorzaak aanpakken en daarnaast verlichting brengen door te behandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het werkt, in het opzicht dat het als placebo werkt. Als je er totaal niet in gelooft, werkt het dus niet. Tenminste, er is geen enkel bewijs voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier zijn verschillende meningen over. Ik ondersteun ze allemaal.

Wat voor mij geldt nu is:

Het is een feit dat doordat jij de vraag hebt gesteld, je niet zeker weet of acupunctuur werkt. Sterker nog, jij denkt van niet.

Net zoals alle geneeskundige methoden, kan jij zelf een methode doen slagen of doen mislukken. Het is maar precies hoe jij tegenover die methode staat, en hoe sterk jouw geloof is. Geloof je het, dan zal het helpen. Geloof je niet, dan zal het niet helpen.
Het is jouw kracht, jouw eigen kracht die je doet genezen. Die een methode doet helpen of niet.

Het goede antwoord op deze vraag is voor jouw persoonlijk: Nee het helpt niet.

-----

Nu kan ik in dit antwoord natuurlijk het hele acupunctuur de hemel in prijzen. Want ik geloof heilig dat het helpt. Maar dat is voor mij, omdat ik geloof.
Ik kan dat hier neerzetten. Maar ik weet ook dat er maar 1 antwoord nodig is om jouw laat twijfelen. Deze ene antwoord zal jouw vermoeden bevestigen en je bent een twijfelaar, alweer/nog steeds.

Ook dan is het antwoord duidelijk: nee. Voor jouw helpt het niet. Jij bent dan je eigen nocebo-effect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit accupunctuur gehad om te stoppen met roken en ik ken nog 3 anderen, resultaat het werkte niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou het niet zo mogen zijn dat we met meer respect mogen kijken naar een genezingspraktijk uit een hoog ontwikkelde cultuur, die veel ouder is dan de onze.
Onze artsen vatten de mens op als een geheel van chemische reacties en proberen daar aanvullend op te zijn, of er in in te grijpen.
Voor de accupuntuur is er een andere mensopvatting met yin en yang, en ik hoor vaak dat het wel helpt.
Geen enkele mensopvatting is volmaakt kennelijk, en het lijkt me heel zinvol om te zoeken naar iets dat werkt.
Ik heb zelf geen ervaring met acupunctuur (weet nu even niet eens of het acu of accu is), maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt onomstotelijk, maar acupunctuur heeft net zoveel kans van geen resultaat te halen als andere reguliere geneeswijzen...