Hoe herken je het, als er iets aan een foto toegevoegd is? Of kan je dat niet herkennen?

Ik heb eens gegoogled, hoe men een bewerkte foto kan herkennen. Er waren heel veel artikels over hoe je een foto die als reclame gebruikt wordt, kan herkennen (belichting van gezichten, perspectief en vorming, licht in de ogen etc). Maar hoe kun je een foto herkennen waar iets aan toegevoegd is? Dit artikel is een goed voorbeeld van wat ik bedoel: http://www.bnr.nl/meernieuws/138776-1211/hoe-herken-je-een-nep-foto
Maar in het artikel wordt niet vertelt hoe je zoiets kunt opmerken, vind ik. Hoe kun je zoiets zien, of kun je dat niet zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aan de belichting van de ogen. Bij een profesionele foto word een vierkante velle lamp gebruikt. Deze lamp kan je zien in het midden van het oog. Als een ander persoon op een foto een ander witte vlek in het midden heeft is de foto bewerkt. Bij ander photo bewerken word er vaak gebruikt van stempel techniek (copy paste) zoek dus naar 2 dezelfde dingen in een foto die precies hetzelfde zijn qua belichting.

Het beste antwoord

Google maar eens op Forgery detection. Dan vind je meer informatie over dit onderwerp.
Bij digitale fotos is het wel mogelijk om "toevoegingen" of juist weglating te vinden in fotos. Bij analoge fotos is dat een stuk lastiger.

Of er met fotos "gerommeld" is qua belichting en derglijke is weer wat lastiger.
Adroit kan je een stuk op weg helpen hiermee.

Verder heeft Belkasoft een plugin waarmee je toevoegingen en weglatingen in fotos kunt detecteren.