Hoe weet ik of een foto niet copyright bescherm is?

Het gaat om deze wallpaper:
http://www.wallpaperinhd.net/preview/1495/2880x1800/3d_abstract_cgi_wallpaper_79-2.html

Van de website wallpaperinhd.net.
Ik wil het voor mijn website gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Deze wallpaperfoto is beschermd en mag dus niet worden gebruikt zonder toestemming van de maker. Dit betekent dat het niet gekopieerd en verspreid mag worden, maar ook dat het niet op een website geplaatst mag worden.

Vrijwel alle foto's en alle plaatjes die op Internet beschikbaar zijn, zijn auteursrechtelijk beschermd. Volgens de Auteurswet 1912 zijn "teeken-, schilder-, bouw- en beeldhouwwerken, lithografieën, graveer- en andere plaatwerken", alsmede fotografische werken, filmwerken en "werken van toegepaste kunst en tekeningen en modellen van nijverheid" auteursrechtelijk beschermd. In een enkel geval heeft de auteur afstand gedaan van zijn auteursrecht, maar dat moet hij er dan wel expliciet bij gezet hebben. Dat is hier niet gebeurd. En plaatsing op de site van wallpaperinhd.net doet daar niets aan af want die faciliteren alleen maar (zie ook hun eigen toelichting). En de aan- of afwezigheid van een copyright notice is irrelevant. Aanvragen van auteursrecht is namelijk niet nodig om beschermd te zijn.

Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen, moet een werk wel origineel zijn en het persoonlijk stempel/karakter van de maker dragen. Bij foto's kan deze originaliteit liggen in bijvoorbeeld de invalshoek, de compositie van het gefotografeerde, de belichting enzovoorts. En dat is in deze wallpaper-foto zeker het geval. In de praktijk blijkt daarbij dat de rechter al snel aanneemt dat er sprake is van een originele foto. Puur mechanisch tot stand gekomen foto's, zoals uit pasfotohokjes en beveiligingscamera's, zijn overigens niet beschermd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal juist!