Kan ik windows op een SSD zetten en programma's op me harde schijf van me laptop?

Ik vindt dat een SSD weinig GB heeft ik heb namelijk samsung 256 gb PRO er is ook een 500 GB maar die is geen PRO maar ik vindt een PRO beter nu vraag ik me af kan ik windows op de SSD zetten en programma's zoals Photoshop en VMware Workstation op een normale hardeschijf?

En werkt het dan ook dat windows en andere programma's elkaar kunnen vinden bijvoorbeeld dat iTunes nog steeds kan zien of ik Quiktime geïnstalleerd hebt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Cryofiel
10 jaar geleden
256 GB te *weinig*??? Ik heb ook een Samsung SSD van 256 GB. Daar heb ik Windows 7 Professional 64 bit en alle programma's op geïnstalleerd. In totaal heb ik zo'n 40 tot 45 GB in gebruik.

Het beste antwoord

Windows zelf neemt afhankelijk van het gebruik slechts 5 à 30 GB in beslag. Er rekening mee houdend dat je op een ssd best ruim de helft aan ruimte vrijlaat heb je dan nog minstens een kleine 100 GB over voor andere software. Dus ik begrijp de noodzaak niet zo goed om die op een andere harde schijf te gaan zetten.

Zeker aangezien de prestaties van deze software hieronder zal lijden! De ssd-schijf presteert namelijk beter.

In principe is het natuurlijk altijd mogelijk om de software op een andere fysieke schijf te zetten maar dan raad ik aan dat handmatig te doen. Daarmee bedoel ik NIET om de program files te gaan kopiëren maar wél om tijdens de installatie het pad handmatig aan te passen ipv een en ander in het register te regelen. Met dat laatste zou je namelijk veel verkeerd kunnen doen als de software hier al braaf naar luistert.

Maar ik blijf erbij, die andere harde schijf hou je beter voor bestanden en software laat je best op de ssd staan naast windows.

Waar je wel goed aan doet is de mappen met tijdelijke bestanden op de harde schijf te zetten. Die tijdelijke bestanden zouden de levensduur van de ssd namelijk nodeloos verkorten wegens het beperkte aantal schrijfcycli. Ook andere bestanden die onnodig veel schrijven op de ssd veroorzaken kan je best vermijden. Schakel daarom de pagefile uit (of verplaats deze naar de harddisk) en ook de sluimerstand best uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat kan heel goed. Zo is het eigenlijk ook bedoeld. Windows zelf en de programma's van een aparte schijf. Werkt sneller. Programma's horen elkaar nog steeds te kunnen vinden, ook op een andere schijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onzin. Het zal absoluut niet sneller gaan. De SSD zal veel sneller zijn en zo lang hij niet meer dan 90% vol staat is er niets aan de hand en zal de computer niet trager worden als alles op 1 schijf staat. Windows 7 (en 8) zorgt er zelf voor dat er geen fragmentatie optreedt. Het juiste antwoord op de vraag is: Ja, dat kan. Vul gewoon het pad van de tweede harddisk in bij het installeren van het programma. Het is echter niet raadzaam en 256gb is meer dan genoeg voor Windows en tientallen programma's. Films, muziek, foto's etc kun je het beste op de tweede harddisk zetten en niet op de SSD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat wel sneller omdat ze vanaf 2 verschillende schijven werken (windows en programma) en elkaar met toegang tot de schijf niet in de weg zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een ssd leest 2 à 3 keer zo snel als een klassieke harde schijf en heeft een veel kortere toegangstijd. Bij gebruik van 2 schijven wordt de klassieke harddisk de bottleneck en dus zal het niet sneller gaan vanaf 2 verschillende schijven tenzij het beide ssd's zijn.