Waarom geeft de auto-radio een error aan bij het afspelen van een CD ? (zie uitleg)

Heb meerdere CD's gebrand, maar bij een van de CD's geeft de autoradio een 'CD-error' aan en speelt niet af. Echter, bij het afspelen van die CD in de gewone stereotoren gaat het wel gewoon goed.

Ik weet niet of het belangrijk is om te vermelden, maar heb met I-tunes gebrand met de hoogste snelheid, op een huis-tuin-en-keuken CD-RW.

Ben gewoon benieuwd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden !

Het beste antwoord

De autoradio geeft een 'error' (=fout) aan omdat de cd-speler tijdens het inlezen van de CD te veel fouten detecteert. Het inlezen duurt in zo'n geval ook vaak veel langer dan bij een CD die geen problemen heeft.

Aan cd spelers in autoradio's worden hogere kwaliteitseisen gesteld omdat ze moeten presteren onder zeer wisselende omstandigheden. Lage of zeer hoge temperaturen, sterk wisselende luchtvochtigheid, trillingen van het voertuig tijdens de rit enz.enz.
Dit alles beïnvloed de werking van het apparaat sterk.
Vooral de laser in de cd speler is gevoelig voor o.a condensvorming op de lens wat veel leesfouten veroorzaakt.
Hierdoor kunnen CD's tijdelijk compleet onleesbaar worden wat de 'errors' dan geeft.
Dat is dan geen defect in het apparaat of aan de CD maar het gevolg van de omstandigheden die na verloop van enige tijd ook weer zichzelf opheffen.

Als echter één specifieke CD leesproblemen geeft op alleen de autoradio speler dan wijst dat meestal op een beschadiging van de CD (kleine krasjes of vet en vuil op de CD) of de kwaliteit van de CD zelf waarop de muziekbestanden staan.
Niet iedere cd-speler is precies hetzelfde. De apparaten die je thuis hebt werken onder meer optimale omstandigheden dan die van autoradio's en hebben vaak ook ruimere acceptatiecriteria van de af te spelen CD.

Door CD's te gebruiken van een betere kwaliteit dan de goedkope bulk CD's voorkom je dat je bestanden onleesbaar worden na verloop van tijd. Het organische materiaal van die goedkope CD's is vaak van een inferieure kwaliteit en werkt leesfouten bij bepaalde apparatuur in de hand. Het maakt daarbij niets uit of je eigen CD's kopieert of gedownloade muziek van I-tunes brandt.

Verder kan niet iedere autoradio cd-speler met bepaalde types RW CD's (herschrijfbare cd's) omgaan. Daarover geeft de handleiding van de autoradio cd-speler meer informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat komt omdat uw speler het formaat niet herkent. U zal die moeten branden in een type die aangegeven staat in uw handboekje van die radio/cd speler.
Meestal is de ingebouwde decoder geschikt voor het afspelen van AAC, MP3- en WMA-muziekbestanden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ene speler leest beter dan de ander, probeer te branden op de hlft van de snelheid of nog lager, dat helpt meestal. Het kan er oom aan liggen, dat de cd nieg "afgesloten is" met branden, maar dat geld voor alle cd's