Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een provider liegen over de download snelheid?

Volgens de site van mijn provider (Belgacom BE) krijg ik 50 Mbps ter beschikking voor de download snelheid. Echter heb ik op 3 verschillende plaatsen met het zelfde pakket een meting gedaan op de website www.speedtest.net en wees dit ongeveer tussen de 15 en de 20 mbps.

Mag dit, kan dit? En hoe kan ik daar tegen in gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
648

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

KABEL;
De door jouw provider aangegeven snelheid zijn de maximaal haalbare snelheid onder de meest gunstige omstandig heden. Voorwaarde één is , dat alles wordt gemeten door een kabel aansluiting bij het z.g.n. ISRA punt (daar waar de kabel het huis binnen komt). Mijn vuistregel is altijd 5/6 van de door jouw provider aangegeven snelheid moet haalbaar zijn, dus ca. 42 Mbps moet haalbaar zijn door de kabel. Zo niet, direct een klacht bij je provider indienen, gezien we dan van oplichterij spreken. WIFI mag je nooit als uitgangspunt nemen, gezien hier allerlei externe factoren mee spreken, waar je provider geen enkele invloed op heeft.

TELEFONIE;
Voor telefonie aansluitingen gelden vaak weer andere normen gezien hier veel meer variabele van toepassing zijn, maar dat moet dan ook van te voren bekend zijn gemaakt door je provider, dat de door hun opgegeven snelheid niet overal haalbaar is.
Laat je niet omverpraten met l.u.l. praat "het schakelhuisje staat te ver weg", of is dat huisje gisteren verder weg gezet, dit was al jaren zo en dus bekend!!

Sterkte gewenst want het is veelal niet op te nemen tegen zulke "giganten". Advies is : blijven zeuren en steeds vragen met wie je gesproken hebt en maar zeuren tot ze er doodziek van worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
b.t.w. Als je via WIFI deze meting hebt gedaan zou ik het zo maar laten, 20 Mbps op 50 is nog niet eens zo slecht. Ik zelf heb 150 Mbps
en haal max. 45 Mbps met WIFI (en 143 Mbps door de Kabel)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een provider liegt niet, kijk maar in de algemene voorwaarden.

Belgacom geeft jou 50mbps, maar vele factoren zijn afhankelijk voor de downloadsnelheid. O.a. Het gebruik van Wi-fi (ja/nee), hoeveel je van het schakelhuisje zit, de kwaliteit van jouw bekabeling etc.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aangegeven snelheid is over het algemeen de maximaal haalbare snelheid. De snelheid wordt door vele factoren beïnvloed. Bij ADSL b.v. speelt de afstand van je huis of kantoor tot de telefooncentrale een rol. Bij internet via de kabel speelt de kwaliteit van de koperdraad en ook de afstand tot het centrale punt een rol. Over de snelheid via een medium als glasvezel b.v. kunnen wel beloften worden gedaan. Daar speelt b.v. de afstand tot je huis eigenlijk geen rol meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding