Moet ik mijn e-mail laten comprimeren of juist niet?

Ik krijg iedere keer een pop-up schermpje met deze vraag.
Ik dacht ooit geleerd te hebben, dat met comprimeren de kwaliteit van je bewaarmailtjes achteruit gaat en daarom zeg ik altijd nee.

Verstandig of niet?

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik gebruik Thunderbird, maar OE heeft dit ook.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Bij Thunderbird wordt de mail niet gecomprimeerd. Het mailbestand wordt wel gecomprimeerd. Maar daarbij gaat geen informatie verloren.

Laat ik het uitleggen.

Als jij een mapje hebt met meerdere mails erin, dan heeft Thunderbird een bestand op je computer waarin al die mails staan. Gewoon direct achter elkaar. Dus als jij in Thunderbird een mapje hebt met zes mails, ziet het bestand van Thunderbird (dat jij normaal gesproken nooit te zien krijgt) er zo uit:

    Mail 1
    Mail 2
    Mail 3
    Mail 4
    Mail 5
    Mail 6

Als jij nu mails 2, 3 en 5 wist, of als je die verplaatst naar een ander mapje, dan zie jij daarna nog maar drie mails in het mapje van Thunderbird. Jij ziet het volgende:

    Mail 1
    Mail 4
    Mail 6

Maar in werkelijkheid ziet het bestand van Thunderbird er nu zo uit:

    Mail 1
    Mail 2, maar gemarkeerd als zijnde niet aanwezig
    Mail 3, maar gemarkeerd als zijnde niet aanwezig
    Mail 4
    Mail 5, maar gemarkeerd als zijnde niet aanwezig
    Mail 6

Je ziet dus dat Thunderbird de verwijderde mails niet echt heeft verwijderd, maar ze alleen maar heeft GEMARKEERD als zijnde verwijderd. Jij ziet ze dus niet meer in het mapje van Thunderbird, maar ze zijn nog wel degelijk aanwezig.

Als jij Thunderbird laat comprimeren, dan worden de mails die zijn gemarkeerd als zijnde verwijderd er ook echt tussenuit gehaald. Dus na comprimeren ziet het bestand van Thunderbird er zo uit:

    Mail 1
    Mail 4
    Mail 6

Voor jou (ik bedoel: voor wat jij ziet als je via Thunderbird kijkt) maakt het niet uit, want jij ziet nog steeds mails 1, 4 en 6, net als voordat je comprimeerde. In werkelijkheid is het bestand waarin Thunderbird de mails bewaart kleiner geworden, omdat mails 2, 3 en 5 (die er eerst nog wel in stonden maar die waren gemarkeerd als zijnde verwijderd) nu *niet* meer in het bestand staan.

Comprimeren kan dus in Thunderbird geen kwaad. Je verliest geen informatie. De bestanden waarin Thunderbird zijn mail bewaart worden wel kleiner. Je hebt dus minder schijfruimte nodig. En Thunderbird wordt sneller, omdat hij nu met kleinere bestanden kan werken, en sneller bij een bepaald mailtje kan komen.

Toegevoegd na 15 seconden:

Voor OE geldt hetzelfde, dat werkt (voor wat betreft het comprimeren) op dezelfde manier als Thunderbird.

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wow! Wat een duidelijk antwoord. Meer heb ik niet nodig. Ik ga dit uitprinten om nog een paar keer te herlezen. Dank je wel, Cryofiel