Hoe krijg ik de copyright van een liedje?

hoe krijg ik de copyright van een liedje? zodat ik dat liedje ook op youtube onder een filmpje mag zetten? alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Door de rechten te kopen van de maker van het liedje.
Muziek en teksten vallen onder auteursrecht en dat bepaald dat de maker/ bedenker van de compositie de alleen-rechten heeft daarop.

De maker/bedenker kan zijn rechten daarop verkopen of zelf exploiteren. Ieder ander mag zonder toestemming dus geen gebruik maken van de compositie/tekst of delen daarvan.

Om de rechten te verkrijgen moet je dus toestemming vragen en krijgen danwel een bod doen aan de maker/ bedenker om via aankoop dat recht te verkrijgen.
Als dan notarieel is vastgelegd dat de rechten zijn overgegaan op jou dan pas heb je de totale rechten van zo'n liedje en kun je ermee doen wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt via BUMA een commerciële licentie aanschaffen.