Kan ik afbeeldingen die opeens weg zijn van mijn laptop nog terughalen?

Oke vanochtend was alles er nog.. En nu wil ik een foto gebruiken voor een profiel op zo'n site, en is ALLES leeg.. ALLE mappen met foto's zijn totaaaal leeg, alleen video's die in die mappen stonden zijn er nog.. Mijn 1e vraag is dus: weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren?? Ik heb ze echt niet verwijderd.. zijn zo'n 500 foto's van vroeger en nu.. en overal gezocht kan ze nergens meer terugvinden.. En ten 2e, HELPPP weet iemand een manier om deze foto's terug te krijgen?? Als er al een manier is.. Of moet ik het maar gewoon vergeten :( pff baal echt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
In elk geval even niks doen op je pc wat data kan overschrijven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En recuva installeren. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat kan de data overschrijven?? is het handig een systeemherstel te proberen?
Pieter2011
11 jaar geleden
Het is bijna onmogelijk dat die bestanden niet meer op je pc staan. Kijk dus goed uit wat je doet! Je kunt even bij Mapopties kijken en daar 'verborgen bestanden weergeven' aanvinken. Maar het zou me niets verbazen als het een virus was, dat de extensies verandert. De bestanden staan dan nog steeds gewoon op je harde schijf maar het kwaadaardig proces blokkeert het lezen ervan en wekt de indruk dat alles weg is. Als je de malware van je pc verwijdert (met b.v. Malwarebytes en Spybot) ben je mogelijk van dat kwaadaardige proces verlost en is de kans groot dat alles gewoon weer terug en leesbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@tess92 Op internet gaan skype gebuiken mail client openen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
skype? die snap ik niet.. wat heeft skype met mijn afbeeldingen te maken? ik heb geen eens skype.. ;p @pieter.. ik heb overal gezocht, echt overal ik heb spybot gedownload en hij is bezig met een scan van de belangrijkste mappen nu.. al 95 resultaten van niveau 5 gevonden.. maar al die resultaten zitten in programma's die ik allang verwijderd heb.. en ik heb gewoon norton + avg virus-scanners.. hoe kan dit dan :|
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oh ik snap um al, over wat de data kan overschrijven haha.. ik zit dus wel op internet en lees mn mail enzoo want anders kon ik die programma's niet downlaoden en deze vraag niet stellen.. is zeker weer dom geweest , nu heb ikd us de data overgeschreven? xD ik en computers, geen goeie combo
Pieter2011
11 jaar geleden
Heb je 'verborgen bestanden weergeven' al aangevinkt? Wellicht hebben de foto's vanwege een virus een andere bestandsnaam/extensie gekregen, waardoor ze eerst niet zichtbaar waren, wat je met 'verborgen bestanden weergeven' kunt uitvinden.

Verwijder de rommel die Spybot vindt niet van je pc maar zet het in quarantaine!! Norton én AVG? Nooit meer dan 1 virusscanner tegelijk gebruiken!
De meeste virussen komen trouwens op je pc terecht door het aanklikken van links en openen van besmette bestanden. Bovendien komen er per dag 60.000 nieuwe virussen bij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm mensen die virussen uitvinden hebben echt geen leven... Ja ik kan die optie niet vinden.. bij mn mapopties staat alleen rommel over de weergave van pictogrammen of miniaturen etc.. En ja ik had norton, maar hij was verlopen ofzo dus nu heb ik avg maar norton staat ook nog op mn laptop.. Zal wel komen doordat ik best wat films download dan, moet toch is wat voorzichtiger zijn dan.. al mijn computers worden besmet met virussen..
Pieter2011
11 jaar geleden
Tja, als je vaak film downloadt... Bij Mapopties moet je naar het tabblad Weergave; zie: http://tinypic.com/r/2lop4m/6
Het is heel goed mogelijk dat je dan de vermiste bestanden alweer ziet staan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja haha films kopen tegenwoordig is veel te duur joh.. 20 euro voor een film die je 1 keer kijkt.. ben ook maar een arme student :( ook al heb ik ook zo'n 300 originele films.. dus ja vind wel dat ik het verdien wat films te downloaden haha veel te veel geld al aan uitgegeven.. Gedaan, ik heb 5 foto's gevonden.. verder nikss.. er staat wel bijna overal picasaoriginals een map, amar niks in die map.. en ik heb niet eens picasa op mijn laptop.. nooit gehad ook :S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb trouwens die spybot nu gefinished en 126 resultaten.. heb nu zo'n lijst staan.. moet ik dan fix doen? want je zei quarantaine maar die optie zie ik niet
Pieter2011
11 jaar geleden
Arme studenten en dure hobby's zijn geen ideale combinatie. Maar ja, elke keer virussen op je pc die je niet kan verwijderen is ook geen pretje. Misschien kun je voortaan de computer van een ander lenen als je weer eens een filmpje wilt downloaden? Ik weet niet uit m'n hoofd hoe je die gevonden malware in quarantaine moet zetten; misschien komt het daar automatisch. Gooi het dan in elk geval niet weg, want ook scanners maken soms fouten. Als een bestand achteraf toch niet verwijderd had mogen worden, kun je altijd nog terugzetten zolang het in quarantaine staat. Verder ook maar eens scannen met Malwarebytes: http://majorgeeks.com/download.php?det=5756 Dat je inmiddels weer een paar foto's hebt, en nog een flink aantal bestanden hebt gevonden 'waar niks in staat', betekent voor mij dat er inderdaad een virus op je pc zit dat de bestanden een andere extensie geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke dus dat is eigenlijk een goed iets? dan is het in ieder geval niet helemaal weg haha.. oke even malwarebytes downloaden
Pieter2011
11 jaar geleden
Vijf foto's terug, da's toch een mooi resultaat? ;) Start eerst je laptop maar eens opnieuw op voordat je weer gaat scannen. En kijk nog even bij die bestanden. Misschien heb je inmiddels wel weer zes foto's terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha ja het zijn precies foto's die ik ook op mn facebook heb haha dus daar maakte ik me niet zo druk om haha oke ja die recuva is ook nog bezig.. duurt nog wel ff..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ik heb nu dus dat recuva gedaan, 2679 bestanden gevonden, 2679 afbeeldingen teruggezet (op mn externe harde schijf, dus een andere schijf waar ze eerst op stonden, aangezien hij aangaf dat dat beter resultaat levert). Kreeg ik de melding 15 bestanden volledig hersteld en 2664 bestanden gedeeltelijk. Nu staan al die bestanden dus op mn externe harde schijf, maar als ik ze wil openen zegt hij bij elk programma (paint, adobe, windows photoviewer, etc) dat de extensie onjuist is of het programma dit soort afbeeldingen niet kan openen. Daarnaast kloppen alle namen, de namen van de afbeeldingen. Maar ik zie eigenlijk nergens een miniatuur-weergave in de lijst, behalve bij een paar foto's (denk die 15 die volledig hersteld zijn) alleen die foto's heb ik nog nooit eerder gezien.. Zijn rare foto's van babies, mensen en teksten.. De naam klopt daar ook niet bij dus. Bijvoorbeeld zo'n foto van een baby (die ik dus wel kan openen) die heet Tess & Noah.. Wat dus een foto was van mij en mn puppy (noah).. snap er niks van.. iemand tips??
Pieter2011
11 jaar geleden
Het lijkt me in elk geval duidelijk dat het een virus is dat die ellende veroorzaakt heeft. En dat de fotobestanden zeer waarschijnlijk gewoon nog ergens op je laptop staan. Jammer dat het niet is gelukt om het virus (volledig) te verwijderen. Je kunt nog een paar dingen proberen.
1. Je kunt kijken of je de laptop via systeemherstel terug kunt zetten naar een datum waarop de bestanden nog op de computer zaten. (Kies geen datum die langer dan een maand geleden is). Mocht je de foto's op die manier vinden, dan betekent dat niet automatisch dat je de laptop weer gewoon kunt gebruiken. Ik zou Windows in elk geval opnieuw installeren!
2. Ik begrijp dat je een externe harde schijf hebt, maar geen back-up had gemaakt? (Dom, dom, dom...).
Als de bestanden belangrijk voor je zijn, kun je overwegen een extern bedrijf in te schakelen om ze alsnog te redden. Verder kun je zelf niet veel meer doen, lijkt me. Je zou nog een pc-forum om hulp kunnen vragen; misschien slagen die erin om het virus eraf te krijgen. Want ik blijf geloven dat de bestanden nog gewoon op je laptop staan, maar dat je ze vanwege die malware niet kunt benaderen. Maar misschien komt iemand anders nog met dé oplossing...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja zie mijn reactie op een ander antwoord.. Ik heb die back-up harde schijf pas gekocht en was dus van plan het die ochtend allemaal erop te zetten, alleen omdat het altijd zo lang duurt dat kopieren dacht ik "oh doe ik vanavond wel" en toen was alles opeens weg. echt gewoon *piep* Elke keer als ik opnieuw een scan doe met spybot zyn er weer 30 a 40 bedreigingen :S echt niet normaal.. dus ik ga eerst wel even mn laptop opruimen, downloadprogramma's verwijderen, poker-dingen verwijderen enzo.. Dan nog is een scan doen met avg, dan nog met spybot, dat malware ding en dan nog eens kijken of me foto's ergens te vinden zijn en zo niet, nog een keer dat recuva runnen.. bedankt voor je reacties in ieder geval!
Pieter2011
11 jaar geleden
Ik blijf geloven dat die bestanden nog gewoon op je laptop moeten staan, maar dat ze een andere bestandsnaam hebben gekregen waardoor je ze niet kunt openen. Je pc zit dus duidelijk vol met troep. Vaak sporen die programma's wel malware op, maar slagen ze er niet in om alles te verwijderen. Het ene programma is daar beter in dan het andere. En misschien lukt het via een forum om met de hand iets te verwijderen. Verder hebben die antivirusprogramma's vaak aparte tools ontwikkeld om specifieke malware te verwijderen. Maar dan moet je dus eerst weten wat precies de boosdoener was.
Je zou ook Superantispyware nog eens kunnen proberen: http://www.superantispyware.com/downloadfile.html?productid=SUPERANTISPYWAREFREE
Ook terugzetten via systeemherstel kan nog een optie zijn.
Jammer hoor, dat je net niet op tijd was om een back-up te maken! Dat is echt zó belangrijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik had geen geheugen meer op mn computer, of nouja nog 3 GB van de 400-nogwat dus had een externe harde schijf gekocht, maarja ik ben iemand die zulke dingen vooruit schuift, omdat ik dan mn computer niet kan gebruiken omdat die traag wordt tijdens het kopieren naar die schijf haha.. en nu wou ik het dus doen, lukt het niet meer.. echt stom toeval. wanneer je iets nodig hebt, is het weg.. ja ik heb al systeemherstel gedaan, het probleem is dat er alleen herstelpunten zijn vanaf 3 maart.. snap ik ook niet. Ik maak elke maand meerdere herstelpunten (voor het geval dat..) maar als ik t terug wil zetten zie ik nooit die herstelpunten.. alleen van de maand zelf.. dus ja misschien zat het virus (of de virussen) er toen al op..

Antwoorden (3)

Ik weet niet.hoe.het zou komen. Ik weet wel dat je het met recuva (zie bron) terug kan halen.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik zou recuva ook op een andere partitie of usb zetten. Als hij de fotos vind moet je die ook op een andere partitie of usb stick zetten. Dan heb je meer kans op slagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij installatie van recuva wel even opletten, het programma wil ook de google toolbar installeren (op zich niet schadelijk, maar kan als hinderlijk worden ervaren). Dit dus eventueel uitvinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@theeboris ik snap je toevoeging niet.. sorry maar ik begrijp echt geen computer jargon haha.. wat is een partitie? en ik heb recuva gewoon gedownload en hij is nu al een uur bezig met verwijderde bestanden terug te halen, dus hopelijk levert het iets op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een harde schijf partitioneren is het verdelen van die schijf in meerdere logische eenheden, die aangeduid worden als partities, zodat een fysieke harde schijf gebruikt kan worden, alsof het uit meerdere schijven bestaat. Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Partitie_(informatica)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh oke, ja t is ook echt op een *piep*moment gebeurd.. ik heb net een back-up ding gekocht, zo'n externe harde schijf van 2 TB en daar wou ik dus al mn afbeeldingen etc opzetten gisterochtend en toen dacht ik nee ik doe het vanavond wel, duurt allemaal weer zo lang, dat kopieren naar een andere schijf, en nu zijn ze weg.. pff hopelijk vind die recuva het..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop echt dat het lukt. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke ik heb nu dus dat recuva gedaan, 2679 bestanden gevonden, 2679 afbeeldingen teruggezet (op mn externe harde schijf, dus een andere schijf waar ze eerst op stonden, aangezien hij aangaf dat dat beter resultaat levert). Kreeg ik de melding 15 bestanden volledig hersteld en 2664 bestanden gedeeltelijk. Nu staan al die bestanden dus op mn externe harde schijf, maar als ik ze wil openen zegt hij bij elk programma (paint, adobe, windows photoviewer, etc) dat de extensie onjuist is of het programma dit soort afbeeldingen niet kan openen. Daarnaast kloppen alle namen, de namen van de afbeeldingen. Maar ik zie eigenlijk nergens een miniatuur-weergave in de lijst, behalve bij een paar foto's (denk die 15 die volledig hersteld zijn) alleen die foto's heb ik nog nooit eerder gezien.. Zijn rare foto's van babies, mensen en teksten.. De naam klopt daar ook niet bij dus. Bijvoorbeeld zo'n foto van een baby (die ik dus wel kan openen) die heet Tess & Noah.. Wat dus een foto was van mij en mn puppy (noah).. snap er niks van.. iemand tips??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan kan dat van de cache zijn. Ik zou ook ff met hitmanpro (http://www.surfright.nl/en/downloads/). Schijf controle zou mischien ook wat kunnen uithalen. (http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows-vista/check-your-hard-disk-for-errors) Verder kan ik je helaas niet helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke bedankt in ieder geval.. zal al die scans nog even runnen vandaag en dan maar is kijken of die recuva het terug kan halen (goed dit keer)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat het lukt
Ik zou eerst eens gaan scannen op virussen en malware.
Daarna schijfcontrole doen.
Daarna via systeemherstel iets proberen.
Daarna via recuva proberen iets terug te vinden.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Tess;
Tja hoe ze weg zijn dat weet je niet en dat kan zomaar gebeuren, wellicht met opschonen of zo. belangrijker is hoe je ze terug kan krijgen. Dit is mogelijk met het gratis programma PC Inspector van het Duitse bedrijf Convar, http://www.pcinspector.de/smartrecovery/info.htm?language=1
dit programma kan je vanaf de site downloaden en direct gebruiken. Het haalt alle foto's die herkenbaar op je PC hebben gestaan terug. Daarbij geeft het , als nadeel, de extensie Convar **** aan de foto. Groot voordeel is dat bij het terughalen er geen verlies optreed van resolutie. Dus al je details blijven behouden. reken er wel op dat je enige tijd moet uittrekken voordat alle foto's weer beschikbaar zijn. Maar dan heb je al je mooie herinneringen weer terug in een goede resolutie en dus met alle details.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry osihyg voor de thumb down. Het is niet verstandig om Virusscan, schijfcontrole en systeemherstel te doen en pas DAARNA recovery van de data.
De bovengenoemde handelingen kunnen er voor zorgen dat data verplaatst wordt, waarna recoveren van de data moeilijker of onmogelijk wordt. Als je het zelf gaat doen, is de beste optie om je schijf aan op een andere computer en probeer je dan met data-recovery programma's je fotos boven water te krijgen. Schrijf geen gegevens weg naar je eigen schijf. Alleen naar een andere externe schijf of de computer waarmee je probeert te recoveren. Als je op de jusite manier je data probeert te recoveren is de kans groot dat je ze weer terugvind, tenzij je data-verlies is gekomen omdat de schijf defect is, want dat is ook nog een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een andere pc hebt EN daaraan je andere harde schijf kunt hangen is jouw (digirec) de beste oplossing.
Als je dat niet hebt en het gebeurd plotseling dan is een virus een mogelijkheid. Daarom mijn volgorde.
Je kunt dan inderdaad iets overschrijven maar niet alles, dus het meeste krijg je dan (hopelijk) terug.
Hallo Tess;
http://www.pcinspector.de/smartrecovery/info.htm?language=1 Hierbij de link van PC Inspektor, een Duits gratis programma dat op een voortreffelijke manier je verloren fotobestanden terughaalt. Maar dit programma kan ook alle andere bestanden redden, niet voor niets noemen ze het 'Dataretter". Als enige, en klein, nadeel kan ik opnoemen dat de bestanden een andere naam krijgen en dat kan vervelend zijn. Echter meerdere van deze programma's hebben dat dus...! De extensie wordt "Convar ****) de sterretjes staan voor cijfers. Neem er wel de tijd voor, want het duurt even voordat alles weer terug is. Maar dan heb je wel beelden gelijk aan origineel, zonder enig verlies. Let overigens wel op dat je de gratis versie van het net afhaal, anders moet je betalen!!! Ik wens je veel succes.

En hoe het gekomen is, wel dat kan vele oorzaken hebben, denk aan opschonen, een ander achter je PC, toch net dat verkeerde commando, vaak heb je er zelf geen erg in.

Groetjes

Cork
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat hetzelfde als recuva? want die kreeg mijn afbeeldingen ook wel "terug" alleen kon ze niet openen, foute formatie of iets.. elk programma (paint/adobe/windows photoviewer) zei dat ze het bestand niet konden openen, ook zie ik er geen miniatuurweergave van in de lijst.. Dus als dit hetzelfde is, is het zonde van de tijd haha.. En ik denk niet dat het iets is dat ik zelf gedaan heb, aangezien ik nooit aan mn afbeeldingen zit eigenlijk. Heb ze er alleen op zodat ik ze kon laten afdrukken.. wou ze die avond ook op een externe harde schijf zetten, en precies toen was alles opeens niet meer te vinden.. Denk dat t door een virus komt, aangezien spybot enzo vele threats vinden.. ff me pc opschonen en dan nog maar is recuva proberen, of die duitse, eventjes kijken. bedankt in ieder geval
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee het is niet gelijk aan recuva en ik heb er een betere ervaring mee. Hij pakt (bijna) alles. Jpeg, Tiff, Raw enz enz. Het is een goed programma, enige nadeel is , naast het veranderen van de naam, dat het wat traag is. Maar eigenlijk zijn alle andere dat ook. Ik kan je het echt aanbevelen en laat jet op je PC staan. Want het haalt ook de gegevens van per ongeluk gewiste Kaarten en sticks af. Gewoon even proberen en laat het weten hoe het gegaan is. Groetjes Cork