Hoe weet ik of het een collect call betreft als ik uit het buitenland gebeld wordt ?

Ik ben de afgelopen dagen een aantal keren gebeld door iemand die zich uitgeeft als een medewerker van Microsoft. Een van de eerste dingen die hij zegt: Don't be afraid, this is not a callect call. Vervolgens moet ik iets met mijn PC doen, dat heb ik niet gedaan en gezegd dat ik nog sliep. Toch blijft dat nummer me bellen: 001254256583

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, een collect callwordt tevorn aangekondigd, en je wordt gevraagd of je de kosten wilt accepteren. Als at niet zo is, is het niet collect.

Pas echter wel op met dat soort figuren ; ze kunnen je met een beetje slimme truc wel zo gek krijgen dat je je computer openzet voor spyware of andere middelen om bijvoorbeeld je bankgegevens te achterhalen ! Ophangen dus, en eventueel aangifte doen

Toegevoegd na 2 minuten:
Een veel gebruikte truc is je naar je task-manager laten gaan (ctrl-alt-delete) en te laten kijken naar je CPU-gebruik. Dat MOET laag zijn, maar als je er geen bal verstand van hebt, maken ze je wijs dat je computer '; maar een paar procent van zijn capaciteit gebruikt".

Vervolgens laten ze je wat installeren, en jawel, vanaf dat procent gebruik je tegen de 100 % CPU.. Omdat je computer met van alles bezig is dat NIET in jouw belang is.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat zijn geen mensen van microsoft en de call kost je niets maar ze proberen je zover te krijgen dat je hun toegang geeft tot je computer. Dus gewoon ophangen als ze weer bellen.