is downloaden nou illegaal geworden?

Ik wil graag weten of downloaden en gebruiken van films, gehackte software, muziek via torrents nou illegaal is. En als het niet meer mag hoe kan je dan het beste voorkomen dat je niet gepakt word?
want ik heb gehoord van vrienden dat tpb geblokkeerd.
Ik kan tpb zelf nog wel bezoeken.
En nieuwsgroepen gebruiken dan? dat is toch wel legaal?

Alvast bedankt!
Gr.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Downloaden is nu niet strafbaar, maar wel illegaal. Dit betekent dat het niet mag , maar dat de overheid je geen straf kan toekennen zoals een boete. Er is een discussie gaande in de politiek , omdat sommige partijen het downloaden ook strafbaar willen maken. Het downloadbeleid van de overheid ( haha, dat rijmt) is echter nog niet aangepast. Dit omdat partijen als de PVDA niet willen dat kleine downloaders , dus particulieren als u , aangepakt worden. Downloaden via nieuwsgroepen (nzb) valt onder het zelfde beleid en is dus gelijk aan het downloaden via torrents.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nog steeds zo legaal als wat het was.
Over dat nieuwsgroepen: Dat zou dan ook verboden worden aangezien je de rechthebbenden niet betaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het downloaden van veel auteursrechtelijk beschermt materiaal valt voor de wet nog steeds onder het maken van een kopie voor eigen gebruik (voor bijvoorbeeld educatie of als reservekopie), ongeacht de bron van het bestand.

Voor de wet heeft en kopie van een cd/dvd uit de openbare bibliotheek op dit punt dus eigenlijk dezelfde status als een torrentsite of usenet aanbieder. Het verschil is dat de bibliotheek betaald voor het mogen uitlenen van hun materialen. Bij torrents is dan nog wel de bijkomende complicatie dat je ook meedoet aan het verspreiden van de bestanden en dit is wel strafbaar.

Voorheen betaalde je zelf nog indirect voor het recht op het maken van deze kopie door middel van de heffing op beschrijfbare media zoals voorheen videobanden, cassettetapes en tegenwoordig CD-R's en DVD-Rs. Omdat men steeds minder vaak DVD's en CD's brand had stichting de thuiskopie een voorstel om de heffing uit te breiden en ook Harde schijven en USB-sticks onder deze regeling te laten vallen.

Dit voorstel is er niet door gekomen en als alternatief was het downloadverbod voorgesteld, dit downloadverbod zou dan ook het einde van het kopieerrecht inluiden. Ook dit voorstel heeft het niet gehaald, wat er nu wel gaat gebeuren is niet duidelijk. Een oplossing waar nog wel eens over wordt gesproken is bijvoorbeeld een heffing op het abonnementsgeld van een internetverbinding, maar dat kan waarschijnlijk weer bij een andere lobbyorganisatie op weerstand rekenen.

Om een lang verhaal kort te maken: Downloaden is (nog) niet 100% illegaal, maar alleen als je voldoet aan een aantal voorwaarden.

Toegevoegd na 6 dagen:
toevoeging:
Ik was even abuis wat betreft de heffing op USB sticks en andere dragers. Deze per 1 januari 2013 *WEL* ingegaan.

sorry voor de fout.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het downloaden van rechtmatig verkregen materiaal is geen probleem echter het downloaden van gehackte scripts is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Downloaden van illegaal geüploade dingen is wel legaal, maar het uploaden niet.
En TPB is voor de meeste providers in Nederland geblokkeerd. Maar bij Caiway en (volgens mij) ZeelandNet is TPB (nog) niet geblokkeerd. Ik ben blij dat ik Caiway heb!
Maar met P2P-programma's, zoals BitTorrent, het platform waar o.a. TPB op werkt, upload je ook automatisch, dat is niet uit te schakelen bij de meeste software.
Uploaden is dus illegaal in Nederland, maar alleen illegale dingen downloaden is nog wel legaal in Nederland, maar het delen of het doorverkopen voor geld is dan illegaal.
En gedownloade games zijn wel illegaal om te spelen.
En nieuwsgroepen, daar heeft stichting Brein ook een hekel aan.