Ik heb windows 8 in virtual box. Nu wil ik office 2013 erop zetten, maar de harde schijf is vol. Wie weet hoe ik deze kan vergroten?

Ik heb op internet wel iets gevonden hierover, maar dit snap ik niet. Kan iemand me in lekentaal uitleggen hoe ik dit moet doen? Alvast bedankt.

Toegevoegd na 5 dagen:
Ik ben toch al een stapje verder, ik heb nu clonezilla in mijn virtuele box gezet, maar nu start mijn windows 8 met clonezilla en moet ik van allerlei aanpassen. Hoe doe ik dat dan? Alvast weer bedankt.

Toegevoegd na 6 dagen:
Niemand die me verder kan helpen??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Is ttz je virtule hdd of je fysische hdd vol ?

Voor beide problemen is een oplossing zonder dat je iets hoeft te herinstalleren.
Aan een fysische hdd kan je namelijk ook een stuk aanbreien, doch ik ga er hier vanuit dat het je virtuele hdd is die volgelopen is.
Mocht dit niet het geval zijn, hoor ik het wel.

D'er zijn meerdere manieren om dit te doen. Aan de hand van de commandline of aan de hand van visual tools.

Hieronder één van de visual-tools methodes.

Benodigd:
1. Een nieuwe virtual hdd die de gepaste grootte heeft.
2. Volgende iso : clonezilla.

Werkwijze:
1. Hang je nieuwe virtual hdd aan je virtual machine
2. Declareer de clonezilla-iso en maak dat de machine boot vanop deze iso
3. Laat clonezilla een disk-to-disk copy maken van je originele virtual hdd op je nieuwe virtual hdd
4. Instrueer clonezilla om ook de bootsector ed te clonen
5. Shutdown en verwijder clonsezilla-iso uit de virtual dvd
6. Declareer je nieuwe virtual hdd als boot
7. Boot je virtual machine en check
8. Indien #7 OK dan kan je je originele virtual hdd deleten.

Toegevoegd na 9 minuten:
Indien je wil weten hoe hdd's werken en wat de mogelijkheden zijn die Windows niet biedt, lees dan de documentatie door van een aantal tools zoals parted, gparted, clonezilla, partimage ed

Toegevoegd na 1 uur:
Ben met me domme kop de laatste stap vergeten.
71. Windows ziet nog steeds de size van de originele hdd. Teneinde dit te verhelpen, hebben we nog een tool nodig ttz gparted.
72. Declareer de iso van gparted aan de vm en boot vanop de güarted-iso.
73. Je komt in een Linux-omgeving terecht en gparted start op. Kies de hdd in kwestie.
Je ziet nu een kleine partitie op een grote hdd. Selecteer resize. Kies de gepaste waarde en laat gparted zijn werk doen.
74. Reboot en selecteer als bootdevice de virtual hdd. Windows zal automatisch een diskcheck uitvoeren en die laat je rustig uitlopen.

Dat was het, je hebt nu een partitie ter grootte van de nieuwe virtual hdd.

Toegevoegd na 2 uur:
D'er is ook een veel eenvoudigere en snellere manier om hetzelfde resultaat te bereiken.
Hangt een beetje af van je versie van Virtualbox.
Benodigd :
1. Een console of dosbox
2. Een tool genaamd VBoxManage. Desnoods toevoegen.
3. Of je admin-rechten nodig hebt in een Win-omgeving is me onbekend, sorry. Heb Windows verlaten bij de introductie van de vervanger van NT.
4, Maak een virtual hdd aan met de door jouw gewenste grootte.
5. Voer volgend commando uit: VBoxManage clonehd --existing old.vdi new.vdi . Dat is het. Sorry, txt op
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, maar ik snap er helemaal niks van. Ik heb nu een opslag van Virtueel 20,27 gb, actueel 16,87gb.
Het type is normaal (VDI) en ik heb een dynamisch gealloceerde opslag.
De versie van mijn virtuele box is 4.1.22. Als ik een nieuwe aan wil maken dan vraagt hij naar de locatie en ik weet dan ook niet welke ik moet selecteren.
Hopelijk zo wat meer informatie. Kan iemand me in duidelijke stappen uitleggen hoe ik de schijf kan vergroten zonder dat ik hem moet vervangen? Alvast bedankt