Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kijkt de gemeente naar mijn rekening hoeveel geld erop staat?

ik heb een bijuitkering aangevraagd en moest me gegevens invullen maar nu is de vraag kan de gemeente zien hoeveel er op me rekening staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

De gemeente vraagt om een afschrift van je (spaar) rekening van de laatste 3 maanden. Dus ja dat kunnen ze zien. Heb jij meer dan de toegestane hoeveelheid geld, en dat is zo uit mijn hoofd ca 5500€ dan moet je die eerst opmaken. Ze kijken dus ook of je de laatste maanden niet ineens overdreven veel geld opgemaakt hebt.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je dan de hele €5500,- opmaken of tot het bedrag, dat je wel mag hebben?
anneliez
13 jaar geleden
tot het bedrag wat je mag hebben. maar het betekent niet dat je in een maand er 10000 € doorheen mag jagen. (als je dat zou hebben, en auto boven bepaald bedrag telt ook als vermogen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat anneliez zegt. Het is nog niet zo 'makkelijk' om in de bijstand te komen, er zijn veel regels, en misschien maar goed ook. Maar de vermogensgrens vind ik persoonlijk niet zo heel hoog, een paar dingen in je huis gaan kapot en je 5000,- is foetsie (laat staan als het voor een studie ofzo bestemd was)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, duidelijk en goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theoretisch mag je dat bedrag houden. Vervolgens ga je bijstand aanvragen en met een beetje pech duurt het dan nog een maand of 2, misschien zelfs wel 3, voordat je voor de eerste keer bijstand op je rekening gestort krijgt. Al die tijd moet je toch eten, de huur betalen, telefoneren en je verzekeringen. Dat betaal je dus gewoon zelf van die € 5.500,- (was eerder f 10.000,-). Op die manier is je spaargeld echt snel verdwenen!
Ik weet niet precies wat je bedoeld met een "bijuitkering". Maar als je al een uitkering hebt, en je vraag nog extra geld van de gemeente (voor een kapot wasmachine of een noodzakelijke bril), dan is het natuurlijk ook niet vreemd dat de gemeente wil weten of je die bril niet gewoon zelf kunt betalen. Als iemand 5000 euro op z'n rekening heeft (wat mij nog nooit is overkomen) dan hoeft de gemeente die bril niet te kopen, maar kun je dat natuurlijk gewoon zelf doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing