DVD9 is een DVD waar dubbel zoveel data op kan worden weggeschreven dan op een gewone DVD, er zij er met één kant van 9 Gb en tweezijdig met aan weerszijden 4.5 Gb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"en tweezijdig met aan weerszijden 4.5 Gb." Dat is DVD10, volgens mij trouwens nooit echt aangeslagen, ik heb ze iig nooit gezien(als recordable). Behalve dan een originele film, waar aan de ene kant de 4:3 versie en aan de andere kant de 16:9 versie staat. http://en.wikipedia.org/wiki/DVD#Capacity
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er nog liggen, en wat betreft de kwaliteit zijn het ondingen dus daar heb je gelijk de reden waarom ze nooit echt aangeslagen zijn, dual layers zijn ook niet zo fantastisch en met de prijzen van de USB sticks van tegenwoordig volkomen onnodig.
DVD's spelen ook makkelijk van een stick.
Maar de vraag was "wat is een DVD9" en daar heb ik op geantwoord niet meer en niet minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wel een fout antwoord gegeven, zoals te lezen valt op de wiki. Alleen single sided dual layer is dvd9 niet dual sided, single layer (dat is dus dvd10).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is zoveel verschil in DVD's dat het ook niet bij is te houden zie, (Sinds 2004 zijn er ook beschrijfbare dubbellaags schijfjes te verkrijgen en schrijvers die dit ondersteunen. Deze schijfjes bevatten twee beschrijfbare lagen, waardoor de capaciteit sterk is toegenomen. In tegenstelling tot cd's
kunnen dvd's ook dubbelzijdig zijn. De schijfjes kunnen dus een of twee kanten en een of twee lagen hebben. De opslagcapaciteit wordt bepaald door het type. dvd-5: enkelzijdig, enkellaags, 4,7 gigabyte (GB), of 4,38 gibibyte (GiB)
dvd-9: enkelzijdig, dubbellaags, 8,5 GB (7,92 GiB)
dvd-10: dubbelzijdig, enkellaags, 9,4 GB (8,75 GiB)
dvd-14: dubbelzijdig, dubbellaags aan één kant, enkellaags op de andere kant, 13,3 GB (12,39 GiB)
dvd-18: dubbelzijdig, dubbellaags, 17,1 GB (15,93 GiB)
)
Uit http://nl.wikipedia.org/wiki/Dvd. Ondanks dat mijn antwoord niet geheel goed (is ook geen wonder met zoveel varianten) ben ik blij dat het een aflopend medium is, de huidige USB sticks hebben legio meer mogelijkheden en zeker nu er al 64 Gb USB sticks te koop zijn voor onder de 30 Euro toevallig vandaag een nieuw aanbod zie http://www.1dayfly.com/nl-nl/ alleen voor vandaag.
Een DVD9 is een Dual Layer DVD, hij bestaat uit 2 lagen. Die worden beide beschreven, waardoor de opslagcapaciteit dus verdubbelt. Je hebt er een special Dual Layer brander voor nodig.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ en als je gaat zoeken in de winkel zoek dan naar DL-DVD, zo wordt het vaak afgekort.