Hoe kan ik statistieken visueel maken op een kaart van Nederland?

Ik moet in kaart brengen uit welke provincies onze leden komen. Hierdoor willen we de spreiding in Nederland kunnen zien. Je kunt dan bijv aan verschillende kleurtjes zien wat de dichtheid is per provincie.

Dergelijke kaartjes zie je ook wel eens bij verkiezingen, waar zitten de meeste stemmers. Of in de atlas met de bevolkingsdichtheid. Zie bijv https://www.bof.nl/2011/01/20/de-enqueteresultaten-waar-kom-jij-vandaan/

Hier zijn vast wel speciale programma's voor te koop of te programmeren, maar daar heb ik de middelen en kennis niet voor. Handmatig is geen doen, zijn bijna 2000 contacten. Heeft iemand een idee hoe ik dit zelf kan doen middels bijv excel?

Ik begin in elk geval door in excel aan alle contacten de provincie toe te kennen. Dan kan ik in elk geval Excel grafiek maken om de statistieken grafisch weer te kunnen geven. Dan is nog de vraag hoe ik dit op een kaart van NL krijg.

Bedankt voor het meedenken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Hiervoor heb je zogenaamde GIS software nodig, die soms gratis te krijgen is. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_geographic_information_systems_software

Ik heb goede verhalen gehoord over het R project o.i.d.

Je zou ook het CBS eens kunnen bellen, ik weet zeker dat die het hartstikke leuk vinden om je op weg te helpen!

Succes.