Wie kan mij vertellen wat SIP en PBX inhoudt als in telefoon centrale?

Graag wil ik weten wat het inhoud ik weet dat het protocollen zijn maar wat het precies doet weet ik niet, graag uitleg in makkelijke worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

PABX is eigenlijk een term die men algemeen gebruikt om een telefoon centrale aan te duiden, tegenwoordig gebruikt men IP PBXes waarbij de SIP-server het voornaamste onderdeel is dat zich bezig houdt met het opzetten van alle SIP-gesprekken binnen het netwerk. Een SIP-server wordt ook wel een SIP Proxy of een Registrar genoemd. Wat is SIP - Session Initiation Protocol? Een SIP-server is het voornaamste onderdeel van een IP PBX dat zich bezig houdt met het opzetten van alle SIP-gesprekken binnen het netwerk. Een SIP-server wordt ook wel een SIP Proxy of een Registrar genoemd. SIP gebruikt Methods / Requests en de bijbehorende Responses om een gesprekssessie op te zetten. SIP Requests: Er bestaan zes elementaire request- / method-typen INVITE = zet een sessie op ACK = bevestigt een INVITE-aanvraag BYE = beëindigt een sessie CANCEL = annuleert het opzetten van een sessie REGISTER = geeft de locatie van de gebruiker door (hostnaam, IP) OPTIONS = geeft informatie door over de mogelijkheden van de initiërende en ontvangende SIP-telefoons SIP responses: SIP Requests worden met SIP responses beantwoord. Daar bestaan zes klassen van: 1xx = informationele responses, zoals 180, wat bellen betekent 2xx = succesresponses 3xx = omleidingsresponses 4xx = mislukte aanvragen 5xx = serverfouten 6xx = algemene fouten Let op de overeenkomst met HTTP: het mooie van SIP is de helderheid en eenvoud.

BPX (of PABX) komt van Private Automatic Branch eXchange, dit betekend niets anders dan een prive (dus niet van het openbare telefoonbedrijf) telefooncentrale van een bedrijf. Deze centrale regelt onder andere het interne telefoonverkeer en de toegang van en tot de buitenlijnen. (Dit is dus geen protocol, maar een "apparaat") Het Session Initiation Protocol of SIP is een protocol om multimedia communicatie (audio-, video- en andere datacommunicatie) mogelijk te maken. Simpel gezegd is dat niets anders dan een stel regeltjes waarin afgesproken wordt hoe deze communicatie moet verlopen en hoe sessies moeten worden gemaakt, gewijzigd of worden beëindigd. Dit sessie protocol is onafhankelijk van de onderliggende transport protocol. Het protocol is text based, waardoor de opdrachten ook voor een mens goed te lezen is.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/PABX#Private_...
http://en.wikipedia.org/wiki/Session_Initi...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100