Welk lettertype is dit?

Ik heb deze vraag al eens gesteld, maar toen kreeg ik het antwoord dat het Arial is. Klopt inderdaad ook volgensmij, maar de letters staan dichter tegen elkaar. Dit is echt een apart lettertype zei iemand, die de letters zo dicht tegen elkaar zet.. Alleen geen idee dus welke dat is en ik zoek al zo lang!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Dit is inderdaad Arial.

Zie het plaatje hieronder. Dat heb ik met Word gemaakt, met de volgende instellingen:

--  Lettertype: Arial
--  Lettergrootte: 28 punten
--  Bewerking: vetgedrukt
--  Horizontaal versmald: 3 punten
--  Regelafstand: 24 punten

Mijn plaatje is vrijwel gelijk aan jouw plaatje. Ik denk dat je een exacte overeenkomst kunt bereiken door nog wat te spelen met bovengenoemde instellingen.

Plaatje bij antwoord
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jaa, thanks! dit lijkt er inderdaad veel op en zo wil ik het! :'D Alleen hoe doe je die dingen instellen dan? Waar kan je dat horizontaal versmald veranderen? :o In iedergeval heel bedankt! ^^
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is het precies! +
Cryofiel
11 jaar geleden
Arial, 28 punten en vetgedrukt zal wel lukken, denk ik.   Horizontaal versmald: kijk in het Lint bij het lettertype. Rechts onderaan dat stukje van het Lint zie je een klein pijltje. Klik daarop. Nu krijg je een venstertje met twee tabs. Onder de rechtertab kun je de horizontale versmalling instellen.   Regelafstand: hetzelfde, maar klik nu in het Lint op het kleine pijltje rechts onder het stukje dat over Alinea gaat. Ook nu krijg je een nieuw venstertje met twee tabs. Onder de linkertab kun je (rechtsonderin) de regelafstand instellen.

Andere antwoorden (4)

Arial Narrow
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ook dat is 't m niet :|
Ik weet niet of het wel een apart lettertype is.
Typografen kunnen zelf sleutelen met letters, en ik denk dat iemand gewoon het wit aan de zijkanten weggesneden heeft.
Als je eenmaal een goed programma daarvoor hebt, zoals typografen of alles wat in die hoek werkt, vaak heeft, kan dat vrij makkelijk.
Of er is een programma die dat voor je doet en de letters op elkaar drukt.
Dat denk ik hoor, echt een programma ervoor heb ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit lijkt veel meer op Calibra Narrow Bold vooral gezien de vorm van de S
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit soort posters maken wij ook altijd met Word Perfect vanaf 6.0 voor Windows (tot de Corel versies), waarbij je de 'interspacing' gewoon verkleint voor de geselecteerde tekst. De bedoeling is gewoon dat het niet meer via OCR kan gescand worden om naar tekst om te zetten of aangepast worden, of dat we auteursrechten kunnen laten gelden bij namaak.

In dit geval gebruik je gewoon een niet monospaced lettertype, maar ook in Word Perfect worden er wat extra lettertypes die dan wel soms problemen geven als je naar PDF converteert en je vergeet de lettertypes mee te converteren.

Je kunt dit overigens ook met een lettertype dat bij de printerdriver van hele dure laserprinters zat/zit.