Wat zijn ongeveer de kosten als een hotelier gratis Wifi wil aanbieden aan zijn gasten?

In sommige bedrijven, cafés en zelfs gemeenten wordt gratis Wifi aangeboden. Maar vooral in toeristische gebieden (zoals de badplaatsen langs de kust) kun je alleen tegen betaling draadloos internetten. Volgens mij zou gratis Wifi daar heel wat extra klanten trekken! Daarom vraag ik mij af: wat kost zo'n investering nou eigenlijk?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een eenvoudige internetverbinding met een draadloos accesspoint voldoet in de basisbehoefte. Helaas zal het accesspoint niet in staat zijn om veel gebruikers tegelijktijdig te kunnen bedienen, laat staan dat je een terras + restaurant goed kunt afdekken qua bereik. Het wordt helemaal een ander verhaal als je alle hotelkamers wilt voorzien van wifi. Wil je dan een kwalitatief hoogwaardig netwerk neerzetten, dan heb je dus meerdere accesspoints nodig. Gekoppeld aan alle andere investeringen, zoals energie, onderhoud, security, ben je al snel een paar duizend euro armer. Je wilt immers voorkomen dat Pietje uit kamer 101 het hele internet leegtrekt met zijn torrents. Let wel, je hebt dan geen huis-tuin-en-keuken accesspoints die je bij de mediamarkt kunt kopen.

Veel hotels is de wifi gratis maar moet je wel een inlogcode voor hebben en die krijg je als je een kamer boekt

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100