Wat zijn ongeveer de kosten als een hotelier gratis Wifi wil aanbieden aan zijn gasten?

In sommige bedrijven, cafés en zelfs gemeenten wordt gratis Wifi aangeboden. Maar vooral in toeristische gebieden (zoals de badplaatsen langs de kust) kun je alleen tegen betaling draadloos internetten. Volgens mij zou gratis Wifi daar heel wat extra klanten trekken! Daarom vraag ik mij af: wat kost zo'n investering nou eigenlijk?

Picture for question
Pieter2011
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen niet meer dan een goed abbo per maand en een degelijke router.
Pieter2011
11 jaar geleden
Echt waar? Heb je dan geen speciale antenne nodig of zo? Het bereik van een draadloos thuisnetwerk is maar heel klein...
walter
11 jaar geleden
Je kan meerdere wifi-routers met een kabel met elkaar verbinden, zelfde beveiligingsinstellingen geven, en dan heb je overal dekking. Heb dat in mijn huis ook, voor de bovenverdieping.
Dus afhankelijk an de grootte an het gebouw kost het je 1 of meerdere routers.
Pieter2011
11 jaar geleden
Nooit geweten dat het zó simpel is. Ik krijg steeds meer een hekel aan de Nederlandse ondernemers die overal geld uit willen slaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haal Nederlandse maar weg en bedenk goed wat het woord ondernemer inhoudt :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, jij wilt toch ook verdienen aan je dienst of product !?
Pieter2011
11 jaar geleden
Oh, oh... kennelijke een gevoelige snaar. Ik vind het getuigen van een kruideniersmentaliteit om een paar euro te verdienen met iets wat je geen cent kost. Bovendien zou je als ondernemer iets verder kunnen kijken dan je neus lang is. Want wanneer je gratis Wifi aanbiedt levert dat niet alleen heel veel goodwill maar ook extra klanten op. Gelukkig zijn er ook genoeg ondernemers die dat wél snappen.
paulus811
11 jaar geleden
Probleem is een beetje dat er bij sommige McDonalds (gratis WiFi) mensen een halve dag zitten te internetten op een bakkie koffie. Dus bekijk je het van de zonnige kant Pieter dan heb je gelijk, maar Nederlanders proberen uit die goedheid soms ook een slaatje te slaan. En goodwill is leuk, maar daar kun je je leveranciers en personeel niet van betalen.
Pieter2011
11 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor Paulus: veel van die mensen blijven dan de hele dag plakken terwijl ze niets besteden. Aanleiding voor mijn vraag was dat ik elk jaar naar een hotel op Texel ga waar ze helemaal geen draadloos internet hebben. Ik keek even op de Wifi-kaart en zag dat er nergens op het eiland gratis Wifi is. Hoteleigenaren zouden dat hun gasten toch best gratis mogen aanbieden, vind ik.
paulus811
11 jaar geleden
Jazeker, voor een hotel is het inderdaad een prima service die weinig kost. En als de kamerhuur er 1 euro voor omhoog moet, zou je dat misschien niet eens merken. Als je er al jaren komt, zou je eens aan de hoteleigenaar kunnen vragen waarom de service niet wordt aangeboden. Het kan best zijn dat hij/zij er gewoon niet aan heeft gedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij laten veel hotels het ook gewoon door een extern bedrijf doen en zullen ze een bepaalde financiële regeling hebben.
Pieter2011
11 jaar geleden
@ MrTomaat Het was mij ook al opgevallen dat er vaak externe bedrijven bij betrokken zijn. Maar volgens mij is dat dan altijd wel Wifi tegen betaling? @Paulus Ik zal zeker eens vragen waarom hij geen Wifi heeft, maar denk dat ik het antwoord wel weet: het is een appartementenhotel met een beheerder voor verhuur van de appartementen, het onderhoud en het restaurant. De appartementen zijn eigendom van particulieren, en dat zijn volgens mij vooral ouderen. En die hebben waarschijnlijk geen behoefte aan zo'n investering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat hier meer mensen gebruik van zouden moeten maken:
http://corp.fon.com/be/

Het beste antwoord

Een eenvoudige internetverbinding met een draadloos accesspoint voldoet in de basisbehoefte. Helaas zal het accesspoint niet in staat zijn om veel gebruikers tegelijktijdig te kunnen bedienen, laat staan dat je een terras + restaurant goed kunt afdekken qua bereik.

Het wordt helemaal een ander verhaal als je alle hotelkamers wilt voorzien van wifi. Wil je dan een kwalitatief hoogwaardig netwerk neerzetten, dan heb je dus meerdere accesspoints nodig. Gekoppeld aan alle andere investeringen, zoals energie, onderhoud, security, ben je al snel een paar duizend euro armer. Je wilt immers voorkomen dat Pietje uit kamer 101 het hele internet leegtrekt met zijn torrents.

Let wel, je hebt dan geen huis-tuin-en-keuken accesspoints die je bij de mediamarkt kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Duidelijk, dankjewel!

Andere antwoorden (1)

Veel hotels is de wifi gratis maar moet je wel een inlogcode voor hebben en die krijg je als je een kamer boekt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, dat weet ik, maar het hotel waar ik op Texel altijd heen ga heeft geen Wifi. En ik vroeg me dus af of dat iets te maken heeft met de kosten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totaal geen antwoord op de vraag...