Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er veel verschil tussen deze videokaarten?

Het gaat om:
AMD Radeon HD6530D 1GB
en

AMD Radeon HD6690D2 1GB [+ € 82,00]
Ze zijn beide 1 GB. Maar ik neem aan dat er niet voor niets een prijsverschil van 82 euro inzit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ook af van de winkel(s) waarvan je de prijzen vergelijkt en natuurlijk economische factoren. De 6690 is niet veel beter, maar stel dat de chips die voor die kaart gebruikt worden niet meer geleverd kunnen worden door bijv. een natuurramp, stijgt de prijs...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wat is er dan met deze?
Nvidia GTX560TI 1GB [+ € 240,00]
240 euro meer lijkt me wel heel veel. Ik kan me niet voorstellen als er iets niet anders is zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En welk merk is dan beter? aub in reactie plaatsen zodat ik beste antwoord kan geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk in antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin Nvidia en AMD zijn perfect te vergelijken, dat wordt dan ook de hele dag gedaan in benchmarks. Dat deze Nvidia een stuk duurder is komt omdat de kaart in een heel ander prijssegment zit. Nvidia high-end terwijl de AMD kaarten midrange tot budget zijn. De merken zijn op gelijk prijsniveau altijd aan elkaar gewaagd. Nvidia maakt op dit moment de snelste single-GPU videokaart (GTX680) maar dan zit je toch in een segment(400 euro+) welke door het grote publiek niet gekocht wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Justef, kijk goed naar de significante cijfers. Nvidia gebruikt er 3 en AMD 4. Een 560 is dan ook niet te vergelijken met een 5560.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat hij zelfs maar naar 560 of 6670 of wat dan ook kijkt maar alleen maar naar het aantal GB's wat gelijk is (en dus gelijk in pestaties moet zijn volgens hem). Overigens zijn een 560 en 5560 prima te vergelijken alleen zitten ze niet bij elkaar in de buurt qua prestaties.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Het grootste misverstand in videokaarten is dat X GB=prestatie. Dus 2GB= beter dan 1GB. Net zoals dat een computer met een i3 en 8GB aan geheugen niet sneller is dan een i7 met 4GB geheugen is een 560 met 2GB geheugen niet sneller dan een 570 met 1GB geheugen (in grofweg 99,9% van alle reallife situaties).

Het verschil zit dus in de GPU zelf en niet in het aantal GB's kijk altijd naar het 2de getal in een GPU dus de 6 in een 5670 of de 4 in een 6450. Hoe hoger het 2de getal hoe sneller hij is. Het eerste getal geeft de generatie aan hoe hoger hoe nieuwer. Je aangehaalde 6690 zal dus sneller zijn dan de 6530. Het bedrag wat je er extra voor neer ligt is echter te duur voor die prijs kan je zelf een 6750 halen en die er zelf even indrukken.

Toegevoegd na 5 minuten:
De 560ti is ongeveer 3x sneller dan de 6690 en de 6690 ongeveer twee keer sneller dan de 6530.

Toegevoegd na 36 minuten:
Ik zie dat je in een andere vraag BF3 wil gaan spelen, het is dan het beste om een zo'n krachtig mogelijke videokaart te kopen. Het beste is om een computer zelf samen te stellen en niet een dell oid te kopen die te veel vragen voor een videokaart uitbreiding. Als je het toch doet zijn de AMD's die je noemde niet krachtig genoeg de Nvidia die je noemt is wel goed genoeg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartelijk dank, bedoel je met zelf samenstellen alle onderdelen bestellen en dan in je kast zetten. Of op bijv. gamepc.nl zelf samenstellen?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing