Waarom is het telefoonnummer van 144 en geen 114?

114 is toch logischer, als deze in de zelfde 11x-reeks zat waar ook alarmnummer 112 achter zit? is er een reden bekend waarom het 144 is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat 144 een getal is met een naam (gros), en daarom makkelijk te onthouden?

Antwoorden (2)

Het noodnummer is 144 geworden omdat de 1xx-reeks in het Nummerplan telefoon- en ISDN-diensten is voorbehouden aan nummers die in heel Europa te gebruiken zijn, en de 14-reeks bedoeld is voor nummers voor diensten met een bijzonder maatschappelijk belang.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11x bedoelde je dan zeker ^.^
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Veiligheid en Justitie is de 11-reeks, waar 112 ook onderdeel van is, Europees vastgelegd. 'Het leek niet verstandig om 114 op die manier vast te leggen, als er een mogelijkheid is dat we het later moeten veranderen als er Europees een ander nummer voor in de plaats kwam.' Daarom koos het ministerie voor een ander nummer, dat er wel op lijkt, 'en hetzelfde rijmpje heeft'.