Hoe zorg ik ervoor dat mijn computer snel word (voor vervolg opleiding) ?

Ik wil graag makkelijk en zonder problemen mijn vervolg opleiding doen waar je veel je laptop bij moet gebruiken. Ik heb de hp compaq nx 7400. En zou graag willen weten hoe ik hier snel mee kan werken zonder problemen en haperingen of dat hij vast loopt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Doe virusscans, verwijder toolbars, verwijder onnodige programma's en bestanden. Dit doet al wonderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er genoeg geheugen inzit (1G of meer) zou het beestje nog best een tijdje mee kunnen.
Een goed begin is windows opnieuw installeren.
Daarna zo min mogelijk zooi binnenhalen/installeren dan komt het wel goed.
Hangt natuurlijk een beetje af wat je in je opleiding gaat doen. Een beetje internetten en wat geknoei in word lukt al snel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Download CCleaner, verwijder internetbestanden, verwijder programma die je niet gebruikt, dus alle troep wissen.

In het programma instellen welke programma's windows laadt tijdens het opstarten, zo kan je een hoop onnodige achtergrond programma's uitschakelen, zodat je laptop sneller opstart.

Daarna virusscanner laten draaien (Anti Avira,bijv.). En kijken of er iets schadelijks op je laptop staat. Kijk eventueel ook naar een adware, spyware scanner, om dit te controleren.

Waar wil je je laptop eigenlijk voor gebruiken? Gewoon word,excel, powerpoint? Wat voor programma's wil je gaan gebruiken.

Als het mogelijk is kan je kijken of je je laptop kan uitbreiden met wat geheugen GB RAM (mits je een leeg slot hebt). Hierdoor kan je laptop meerdere programma's tegelijkertijd aan, zonder traag te worden.

Natuurlijk ligt het ook aan hoe oud je pc is, en hoe deze gebruik is. Wat jou ook kan helpen is een herinstallatie van windows, waarbij je alles van je laptop afgooit (je kan een backup maken naar een andere pc van je bestanden, en deze er later weer opzetten). Dan is je pc weer als (bijna) nieuw, qua snelheid en problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet hem gebruiken om verslagen e.d. te kunnen maken. Ik vind het nogal moeilijk om allerlei bestanden te verwijderen, want volgens mij heb ik nu haast geen programma er meer op staan. Maar ik heb wel allemaal microsoft dingen waarvan ik niet weet wat het allemaal is. Ik heb de map Program Files echt heel veel in staan met allemaal microsoft dingen :S
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bekijk dit plaatje eens: http://gyazo.com/0b3dc2a1cb1c00622911c60dd0ec9ef1.png?1333570574 daar heb ik al mijn programma's in gezet.. Screenshot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké, nou ik heb het eigenlijk meer over spellen, games die je totaal niet gebruikt. Maar de windows programma's zou ik gewoon laten staan, die zijn niet echt een probleem. Maak eens een screenshot van je taskmanager ( druk ctrl + alt + del ) > Taskmanager (of nl: taakbeheer) dan naar prestaties. en dan een screenshot maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://gyazo.com/ac2b1d118e203acce0a00801563bab21.png?1333570859
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké dat ziet er gewoon goed uit. Maar heb je veel last van haperingen en vastlopers? Ik zelf heb ook wel eens last van mijn laptop, maar als ik regelmatig op schoon heb ik nergens last van, overigens helpt het bij mij ook, als ik de stekker gebruik, dan doet mijn laptop het een stuk sneller. Als je echt last heb van grote problemen, dan raad ik je aan om al je belangrijke bestanden naar een andere computer over te zetten (in je huis, of je bestanden op een harde schijf te zetten). En dan windows opnieuw te installeren. Vervolgens kan je bepaalde programma's opnieuw installeren (msn bijv.), die je nodig hebt. Ik neem aan dat je wel gewoon cd's heb van windows en microsoft office (voor je school)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen cd's van installatie, maar ik wil 'm wel graag opnieuw instaleren hoe kan dat dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees dit eens door: http://www.goeievraag.nl/vraag/windows-instaleren-cd.167154 Hopelijk kom je er uit. Het zal even een gedoe voor je zijn allemaal, maar dan heb je je pc straks wel helemaal klaar voor je vervolgopleiding. Ga echt goed je bestanden op een andere pc zetten (de jij belangrijk vindt!!!) Zo ben ik ooit eens hele veel foto's vergeten over te zetten, waardoor ik ze verloren ben! En dat is best zonde. Succes!
Pieter2011
12 jaar geleden
Lijst van programma's ziet er keurig uit (mits je niet teveel programma's automatisch laat opstarten). Wat mij opvalt is dat zowel McAfee als Avast op je pc staat. Als het alleen de Site Advisor van McAfee is: geen probleem. Maar geen twee virusscanners op je pc installeren! Als je regelmatig op internet komt, zou ik nog een spywarescanner installeren, b.v. Malwarebytes: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware/3000-8022_4-10804572.html
CCleaner is een handig programma om met één klik je pc wekelijks even op te schonen. Verder niet vergeten om regelmatig Schijfdefragmentatie uit te voeren.
een grote scoonmaak; format:c

hier kunnen wel een aantal dagen overheen gaan, maar als je een back-up maakt als je laptop geformateerd is, kun je het de volgende keer formateren in een uurtje.

format:c zorgt ervoor dat je alle programma's en bestanden verwijderd, dus eerst persoonlijke en belangrijke bestanden opslaan op een externe harde schijf, voordat je ermee begint ~

als je klaar bent met formateren heb je alleen de écht belangrijke programma's erop zitten. vergelijk het met een nieuwe laptop die uit de doos komt; je moet er alles opnieuw opzetten.

vergeet geen back-up te maken voor de volgende keer dat je gaat formateren. als je bepaalde programma's altijd gebruikt EN zeker weet dat ze virus vrij zijn, kun je ze bij de back-up doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laptop:
Als ik kijk naar de specificaties van je huidige laptop moet ik je helaas vertellen dat het niet erg indrukwekkend is.
Het is zelfs mogelijk dat er een solo- core processor in zit. Om dat in perspectief te plaatsen, die worden niet meer gemaakt voor desktops.
Het is een 2007 pc, en het was toen der tijd ook niet een topmodel. Het was makkelijker geweest als je de specificaties erbij gezet had, want dit model kan meerdere configuraties hebben en ik weet dus niet wat je precies onder de motorkap hebt. Enigste waar ik een beetje zeker over ben is dat er een DDR2 geheugen in zit en een 5400 rpm harde schijf. Beide niet bevorderlijk voor de prestaties.

Mogelijkheden:
- Nu kun je, zoals de andere antwoorders voorstellen, je harde schijf leegmaken, formatteren(let op: je zult windows opnieuw moeten installeren na dit), defragmenteren (let op: zet je pc niet uit tijdens het defragmenteren, dat kan resulteren in data verlies en schade aan je harde schijf), een virusscanner installeren. Een virusscanner helpt inderdaad met het vrijhouden van vertragende en schadelijke software, maar vertraagd zelf je laptop ook, omdat altijd op de achtergrond er een proces draait. Als je kiest om een virusscanner te installeren zou ik persoonlijk voor Kaspersky Pure kiezen. Maar dan zou ik ook je ervoor aanmelden, wat geld kost, om up to date te blijven, anders is het niet effectief. (je kan ook nog illegaal downloaden, maar dat is illegaal, en iets minder up to date, én dat kan zelf virussen bevatten).
- Je kan ook, zoals eerder voorgesteld, extra onderdelen inbouwen. Maar je laptop is van verouderde technologie. Je moet weten hoe een pc in elkaar zit (hardware matig), en eerlijk gezegd als je deze vraag hier stelt, ga ik er van uit dat je niet over die kennis beschikt. Ook is het extra lastig omdat de onderdelen wel in de behuizing van je laptop moeten passen, én omdat het moeilijk is om onderdelen te vinden voor je 5 jaar oude laptop. Is het geld kort om niet waard.

Conclusie:
Ik zou in jou situatie, het gewoon in 1 keer goed doen. Ik kijk dan naar een laptop waar jij tevreden en snel je school werk kan doen de komen de 4 jaar, die snel genoeg is, en mobiel is. Een nieuwe netbook, dat lijkt me de beste optie. Het kost €300- 500. Koop alleen nooit een 10" netbook het scherm is nét te klein, en ze hebben altijd 1GB RAM- te weinig! moeilijk te vinden, maar probeer er ook 1 te vinden met een 7200 rpm harde schijf
(koop geen tablet: troep). Geld genoeg: Laptop
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ccleaner werkt makkelijk en simpel. Wat nog niet genoemd is; het aanpassen van grafische effecten. Neem aan (gezien het model) dat je Windows XP hebt: Start, klik rechts op Deze Computer, kies Eigenschappen, Tab Geavanceerd, bij prestaties klik instellingen, vink aan "Beste prestaties", OK.
Waar ik ook goede ervaring mee heb is de gratis Virus scanner van Microsoft zelf genaamd Microsoft Essentials (nadeel, hij checkt of MS software wel legaal is) maar geheugen gebruik is redelijk.
In plaats van formateren (heeeel veel werk) kan je ook een zooi Windows update verwijderen, kijk bij geinstaleerde software en vink update bovenin aan. (Vaak zie je dat er een cummulatieve update vorige overbodig maakt, helaas worden die standaard dan niet verwijderd). Als je de onderliggende updates hebt verwijderd zal er wel weer een blok aan update zich opnieuw aanmelden om te installeren maar dit zal minder ruimte innemen dan al die oude. ook ruimte zorgt voor snelheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ligt aan je windows, en wat je verder nog meer geinstalleerd hebt.

een schone installatie van windows scheelt al een hoop.

maar aangezien je het over haperingen etc hebt, even snel een vlugge diagnose, druk ctrl+shift+esc (of ctrl+alt+del in xp)

vink aan "Show Processes From All Users" / "Geef Processen van alle gebruikers weer"

onderaan staat "Processes" of "Processen"

ik heb stilletjes aan het vermoeden dat je nu meer dan 60 processen ziet, windows 7 zit standaard op de 40+ processen, en zelfs daarvan zijn er een hoop overbodig.

ideaal is: alles wat je niet nodig hebt, zorgen dat het niet meer (automatisch) opstart

een bijkomend voordeel is, dat de programma's die je straks niet meer opstart, buiten cpu en geheugen, ook geen batterij meer eten.

ter illustratie: ik heb best veel uitgeschakeld, en heb nu (maar) 40 processen,
2 van firefox,
2 van mn anti virus,
2 van hamachi
1 van mn firewall
4 van windows live messenger (ik mis de oude msn..)
1 van MSI afterburner

zoals je ziet, er start bij mij niets op wat niet nodig is, geen open office autostarter voor een office die ik bijna nooit gebruikt, geen vage cam controllers etc...

dus kijk ook eens bij je klokje, wat er allemaal opstart, en wat je daadwerkelijk gebruikt. webcams, videodrivers, etc.. komen vrijwel allemaal met programma's die je echt maar 2x per jaar gebruikt, en wel steeds opstarten.

verder ja, je hebt overclocken (je processor/geheugen/grafische kaart sneller dan de aangegeven specificaties draaien), dat zou je ook kunnen proberen, maar dan eet je laptop al gouw een stuk meer batterij, en kan hij zn warmte niet afvoeren (en dus juist minder stabiel). dus dit is een afradertje met een laptop, zelfs een "standaard" computer zou ik dit niet aandoen zonder extra koeling.

Toegevoegd na 4 minuten:
oh en nadat je onnodige "meuk" hebt verwijderd, eventjes schijfopruiming, en daarna defragmentatie draaien..