Wat is nou precies een DNS en kost dat geld?

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik zit bij Hostnet en dan heb ik de keuze om van DNS te wijzigen op de site staat het volgende:
"Gratis DNS beheer
Bij Hostnet heeft u de mogelijkheid om gratis uw Domain Name System (DNS) te beheren na domeinregistratie. Via Mijn Hostnet krijgt u de optie om A, MX, TXT, of CNAME-records te maken, wijzigen of verwijderen. Ook het instellen van subdomeinen en wildcards is mogelijk met DNS-beheer.
"

Kan ik hiermee dan mijn site door laten verwijzen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet er wel wat vanaf, maar als je een beetje moeite doet kun je via google heus wel een jip en janneke uitleg vinden. Maargoed omdat het zulk mooi weer is en jij naar buiten moet:

DNS is zeg maar het telefoonboek van het internet. Op een DNS server staat aangegeven bij welk IP adres een domeinnaam hoort. Simple as that.

Als jij een internetadres intikt in je adresbalk, zoekt je provider via zo'n DNS server op welke IP adres (dus naar welke machine) jouw verzoek moet.

Goeievraag bijvoorbeeld staat op de server met IP = 62.69.167.16, maar dat weet jouw computer natuurlijk niet. De DNS server weet dat wel.
Jij onthoudt het adres goeievraag.nl, de DNS zoekt daar het werkelijke adres (het IP) bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt, en kost zo'n DNS doorlink dan geld want op de hostnet (waar mijn domein geregistreerd staat) staat het volgende: "Gratis DNS beheer
Bij Hostnet heeft u de mogelijkheid om gratis uw Domain Name System (DNS) te beheren na domeinregistratie. Via Mijn Hostnet krijgt u de optie om A, MX, TXT, of CNAME-records te maken, wijzigen of verwijderen. Ook het instellen van subdomeinen en wildcards is mogelijk met DNS-beheer." Volstaat dit om het naar een IP-adres op mijn server te sturen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een domeinnaam koopt, dan hoort daar DNS beheer bij.
Je moet natuurlijk kunnen instellen welke IP's bij de subdomeinen horen bijvoorbeeld. Dat zij A-records (oftewel gewoon adressen zoals in je zoekbalk). MX records zijn DNS records voor je email adressen. Daar stel je dus in naar welke server (IP) emails gestuurd moeten worden voor jouw domein. Het beheer van je DNS valt dus meestal onder het pakket dat je koopt als je bij een partij je domeinnaam laat hosten. Dat stel je dus in bij hostnet.
Je maakt een A-record aan voor het hoofddomein (*.jouwdomeinnaam.nl), met het IP van jouw server erachter. Das alles
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

DNS staat voor Domain Name System. Een DNS server is simpel gezegd een tabel waarin ip adressen en computernamen (hostnames) van computers instaan. Hierdoor kan een computer benaderd worden zonder gebruik te hoeven maken van het ip adres. Als je een website wil benaderen dan wordt bekeken wat het ip adres van de server achter het domeinnaam is.

Je kan dit ook gebruiken voor een redirect naar een andere site.

Ik weet dat je bij Trans-ip zelf de DNS kan beheren, maar als je hier geen kaas van hebt gegeten, raad ik je daan die niet aan te passen, omdat je hiermee je site ook eenvoudig offline kan halen door een verkeerde record.