Hoe kan ik mijn computer opschonen? Het liefst wil ik hem herinstalleren! Zie beschrijving

Ik heb een PC met Windows Vista, gebouwd door een computerzaak. Deze wil ik graag weer opnieuw installeren om hem in een goede staat aan iemand anders te geven.

Helaas heb ik GEEN installatie CD's/DVD's dus hiermee kan ik hem niet herinstalleren.

Is het mogelijk de PC te herinstalleren zonder dat ik de schijven nodig heb? Of kan ik deze zelf aanmaken?

De PC loop nog prima, alleen een beetje traag.

Mocht dit niet kunnen, wat is dan de beste manier van "opschonen"?

-
-

Vervolg van:
http://www.goeievraag.nl/vraag/computer-helemaal-opnieuw-installeren-windows.297046
Waar ik niet echt het antwoord heb gekregen wat ik zocht

Toegevoegd na 8 minuten:
Na aanleiding van de reacties:
Ik heb het Windows serienummer! Gewoon een legale versie!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Over het algemeen zit er een herstel partitie op , vandaar dat je geen cd hebt gehad. Je kunt proberen om tijdens het opstarten F2 in te drukken. dan krijg je opstart mogelijkheden. Het kan ook een andere F toets zijn om de partitie aan te roepen. Je kunt het ook checken door de kijken bij schijfbeheer. Als je dan een aparte partitie ziet (niet al te groot).

Als jouw computer bij het instaleren voorzien is van een partitie met een systeemherstel naar de fabrieksinstellingen ben je gauw klaar. Dat moet je dan uitvoeren. Anders alle persoonlijke informaties en programma's deinstalleren en enkele schoonmaakprogramma's er op loslaten. Schijfcontrôle en defragmentatie en Ccleaner gratis van het internet te downloaden. Hiermee wordt de computer meestal ook weer wat sneller. Hardware matig : één van de zijpanelen eraf halen en in de binnenkant alle stof verwijderen vooral van de koelblokken. Met een zachte kwast en stofzuiger. Frank

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100