De uitvinder van de eerste productieschrijfmachine, Christopher Sholes, zette op zijn eerste model de letters op het toetsenbord in alfabetische volgorde. In het mechaniek van de machine leverde dit problemen op, omdat enkele veel gebruikte tekens vlak naast elkaar kwamen te liggen. De handgebouwde machine functioneerde traag, zodat de letterstangetjes veelvuldig tegen elkaar botsten en klem bleven zitten. Sholes verplaatste daarop een aantal letters in het mechaniek, waardoor ook de volgorde op het toetsenbord veranderde. De machine (de Sholes and Glidden) die uiteindelijk rond 1873 in productie werd genomen bij Remington had een voorloper van de QWERTY-indeling die wij ook nu nog op toetsenborden terugvinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
en bedank he is mij nu duidelijk.

Andere antwoorden (1)

Vroeger had je typmachines met van die pootjes. op elk pootje zat een letter of cijfer. Door deze volgorde van het toetsenbord voorkwam je dat de pootjes in de knoop kwamen. Dat lukte soms nog wel, want als iemand heel snel typt dan ging het nog wel eens mis. Vandaar de volgorde van letters. Letters die vaak getypt werden werden ver van elkaar gezet.