Wat moet je allemaal regelen als je een extra labtop wil?

Ik heb in mijn werkkamer boven een vaste PC met een vast modem (niet draadloos). Nu zou ik eigenlijk wel een klein labtopje erbij willen hebben, om ook beneden in mijn woonkamer te kunnen internetten.
Maar ik weet eigenlijk niet wat je daar voor praktisch moet regelen. Heb ik daar een draadloos modem voor nodig? Moet ik dan mijn huidige modem vervangen?
Hoe krijg ik mijn email etc. ook op de labtop?
ik ben een beetj een digibeet, dus ik hoop dat er mensen zijn die me dit een beetje eenvoudig kunnen uitleggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris, ik wil niet muggeziften hoor en ik bedoel het goed, maar het is laptop en geen labtop :-) Ik dacht eerst dat je een tikfout in je vraag had gemaakt maar ik zag het in de uitleg nog een keer staan vandaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit me net te bedenken dat ik dat beter even in een pb had kunnen doen, sorry :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We doen toch niet aan corrigeren van taalfouten op GV? Ik heb hier een keer een - 3 op gehad!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar als jij werkelijk denkt dat het labtop is ipv laptop, zou jij dat dan liever niet willen weten voor als je dit soort dingen vaker of ergens anders moet schrijven? Dat bedoelde ik. Niet om je te slim af te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
...af te willen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sgrijvvaud: nee, ik heb geen draadloos internet

Antwoorden (6)

Hiervoor heb je o.a. een draadloos modem nodig.
Dit een meestal bij je internetprovider te bestellen.

Het overzetten van mail e.d. is wat ingewikkelder,
maar meestal heb je wel een kennis die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm.. Lastig dilemma:
- Je hebt een modem. Hefet deze meerdere 'internet uitgangen'? Of maar een?

In het laatste geval moet je een 'router' kopen, een kastje dat het signaal van je modem kan verdelen over meerdere computers. In het eerste geval kan je meteen over stap 2 denken:

Je moet een Wireless Access Point hebben: Een adapter die je in je modem of router prikt. Deze praat vervolgens met je laptop en stuurt het signaal draadloos heen en weer. Als je een draadloze netwerkkaart in je PC zet, kan je ev je PC en je laptop beide via zo'n WAP laten lopen.

Makkelijker & wellicht niet veel duurder zou het wisselen van modem zijn en compleet draadloos gaan. Nadeel hiervan is dat het qua snelheid en stabiliteit iets minder is dan een vaste verbinding. Echter, dit merk je bij gewoon internetten niet/nauwelijks. Pas bij Gamen en streaming videa kijken kan je last krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je er een laptopje bij wilt, moet je het volgende doen... Er moet een draadloos netwerk zitten op je nieuwe laptop... Dan schaf je ook een nieuwe draadloze modem aan...
De oude haal je eraf en dan steek je de nieuwe modem erin, dan je pc aansluiten en aanzetten, Dan ga je naar je modem, je meld je aan, je propageert het mac-adres van je pc aan je modem en dan moet je oude ps gewoon meteen aanlopen op het net...

Dat is dus het weer in orde brengen van je oude situatie... Nu je nieuwe modem... Maak een netwerknaam aan... Draadloos netwerk... En als je die een naam gegeven hebt, maar je het meteen beveiligd en neem een sleutel... Doe maar een moeilijke, dan ben je op de toekomst voorbereid... En dan zet je je nieuwe laptop aan... Zoek naar een nieuw netwerk en als je je eigen naam van je netwerk gevonden hebt, zeg je ja en klikt op dat netwerk, voer de sleutel in en je hebt overal in huis je nieuwe laptop op internet aangesloten...

Er zijn veel andere zaken die je wellicht moet regelen, maar dat is in specifieke gevallen zo... Dit is de standaard methode die je moet doorlopen...
Als er nog specifieke zaken zijn zoals usenet of emule of noem maar op dan moet je dat net zo doen als op je vaste pc, en dan loopt dat ook...

succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat voor modem je op dit moment hebt. Veel al worden er door de providers de laatste jaren modems geleverd met wireless lan. Dat is dus draadloos internetten. Deze kun je instellen met een wachtwoord.

Zo kun je ook je mail instellen met een pop3, en daar vind je ook bij je provider de info voor. Vaak staat dat in de gebruikers handleiding die je bij de modem hebt gekregen.

Het ligt er dus maar net aan wat voor modem je hebt, daar zou ik allereerst maar eens naar kijken. Je mail is een volgende stap, maar wel mogelijk. Suc6 ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben ook draadloos internet waar we hier in huis met 3 laptops op zitten. Je krijgt dan inderdaad een aparte modem. Echter, bij onze vorige pc, toen we nog kabel hadden, hadden wij ook boven en beneden internet op beide pc's, dus het moet volgens mij wel mogelijk zijn met kabel, ik weet alleen niet hoe wij dat toen hadden.
Ik vraag mij alleen af of dit wel zo handig is met een laptop want dan ben je er nog niet echt mobiel mee. Draadloos internet is wat dat betreft wel de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt wel meer hoor wat je inderdaad extra nodig hebt is een draadloze router en ik denk een extra utp kabel
(20 m ?)
ik weet niet waar je modem staat maar als je een draadloze router erbij koopt
is het wel handig die in de huiskamer kwijt te kunnen
om een zo goed mogelijk signaal voor je laptop te krijgen.
Ik vermoed dat je modem in feite ook een router is zoals meestal alle modems tegenwoordig
Maar het kan zijn dat je een single modem hebt daar zit als het goed is maar 1 aansluiting voor een kabel die naar je pc gaat.
Dat zou inhouden dat je het modem moet doorverbinden met de draadloze router en weer terug naar pc
kijk dus even wat je hebt en als blijkt dat het inderdaad alleen een modem is met 1 utp aansluiting dan is het misschien handiger om het modem op een ander plek naar te zetten.
of heb je een modem met een usb kabel nar de pc ?

En natuurlijk moet je een laptop aanschaffen met een wifi interne kaart maar de meeste laptop hebben dat tegenwoordig standaard aan boord.

en dan moet je nog draadloos instellen maar dat is van latere zorg

dus 1 draadloze router aanschaffen (30 euro ongeveer )
een upt kabel 20 m
en handig is mischien 1tje extra van 3 m
laptop met interne wifi

en your set to go

ps een router is dus iets anders als een modem
het is handiger om een aparte draadloze router er bij te nemen.
Ook al blijkt je modem ook een router te zijn koop er toch maar een extra draadloze router bij.
capthavoc