kan ik 1 utp kabel delen dmv een oude router, voor tv en mediaplayer?

Ik heb een tv en een mediaplayer die allebei UTP nodig hebben, er is echter maar 1 kabel aanwezig die aangesloten is op de hoofd router, nou wil ik eigenlijk niet nog een kabel gaan trekken, maar die ene kabel die er al is gaan splitsen via een oude router die ik nog heb liggen.

mijn vraag is gaat dat werken en maakt dat wat uit voor de snelheid?
de nieuwe router is een N-router en de router die ik wil gebruiken als zeg maar switch is een hele oude router die absoluut nog een N-snelheid heeft, maar maakt dat wat uit, ik dacht nl dat de N-router toch alleen voor het wirreless deel sneller is dan de oude router en voor het bekabelde deel dat het niet veel uitmaakt omdat utp kabel ook maar 100mb aankan. of zie ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zo moeilijk (sorry hoor), voor ca. EUR. 15,00 koop je een "switch" en hup alles werkt perfect.... Wil je echter van de hogere snelheden profiteren, (ofschoon het het N protocol van WiFi daar niets mee te maken heeft) zal je minimaal een CAT 6 kabel moeten hebben, zeker als je internet films via de TV wil gaan kijken.

Antwoorden (2)

ik denk gewoon proberen
wat wel belangrijk is dat je in de oude router de dhcp server uitzet
capthavoc
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
'gewoon proberen', das een lekker makkelijk antwoord!
Kan absoluut. Zorg dat de dhcp uitgeschakeld is en geef de tv en mediaspeler een vast ip-adres. De kabel van de nieuwe router in de wan poort van de oude steken en twee korte utp kabels vanuit de lan poorten naar de aan te sluiten apparaten. Of de oude router een N router is, een B of een G is niet interessant omdat je hem alleen bekabeld gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
Waarom een vast ip ? Ik heb zelf een soortgelijke opstelling, waarbij de kabel vanaf de "nieuwe" router in een LAN poort van de "oude" router zit. De DHCP server in de nieuwe router wordt gewoon gevonden door systemen die aan de oude router hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je twee apparaten in je netwerk hebt die ip adressen uitdelen, kan dit ip conflicten opleveren. Uiteraard kan je dit voorkomen door beide dhcp servers een verschillend ip bereik te geven. maar alle apparaten een eigen ip adres geven is in een wat groter( wordend) netwerk veel praktischer. Je weet gewoon welk apparaat welk ip adres heeft wat met probleemoplossingen te een stuk eenvoudiger is
paulus811
12 jaar geleden
Je hebt gelijk javaansezware (hoe verzin je m), dikke +
gvrox
12 jaar geleden
Ehhh, je zegt zelf al "dhcp uitschakelen" (op de oude router neem ik aan), en dat lost meteen al die problemen op. Wel of niet vaste IPs is misschien een kwestie van smaak, maar ik zet soms wel vaste adressen in de DHCP reservering-tabel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, inderdaad op de oude router