Algemene informatie:

Een nieuwsserver is een server die gebruikers in staat stelt
nieuwsgroepen te lezen en er berichten te plaatsen. Nieuwsgroepberichten worden doorgestuurd naar gelinkte nieuwsservers, waardoor het bericht over nieuwsservers ter wereld verspreid wordt. De meeste Internetproviders bieden hun abonnees toegang tot hun eigen nieuwsservers aan. Daarnaast bestaan er nog een aantal openbare nieuwsservers, zowel gratis als niet-gratis.

Gratis Nieuwsservers:

Om te kunnen downloaden, moet je toegang hebben tot een nieuwsserver. De meeste Internetproviders hebben een eigen nieuwsserver. Kijk op onze pagina met serveradressen om te zien of jouw provider ook een nieuwsserver heeft. Als je het adres van de nieuwsserver van jouw provider gevonden hebt, dan is deze stap succesvol afgerond. Biedt jouw provider geen nieuwsserver aan, of is de kwaliteit heel slecht, dan kan je een abonnement nemen bij een payserver. Payservers zijn niet gratis, maar zijn vele malen beter (bijvoorbeeld qua snelheid, retentie en compleetheid van de bestanden) dan een nieuwsserver van een provider.

Bron:
http://www.nieuwsservers.nl/gratis.html

Lijst met gratis serveradressen:
http://www.nieuwsservers.nl/serveradressen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ikzelf gebruik eweka (www.eweka.nl)

Ben er erg tevreden over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik download al jaren via XS4ALL, dat is 'gratis binnen het internet abonnement. Alleen is de retentie veel korter (30 dagen) dan betaalde payservers die vaak tot wel 1100 dagen gaan (eweka).
paulus811
12 jaar geleden
KPN is hiermee uitstekend.
news.kpnplanet.nl
poort 119
geen gebruikersnaam en toegang nodig. er word gecontroleerd of het ip adress een abonnee is van kpn of een van haar dochterondernemingen zoals planet internet of hetnet.

http://www.binaries4all.nl/serveradressen/
op deze website staat een verzameling van nieuwsservers van providers

retentie is sinds 2 jaar van 14 naar 30 dagen gegaan
de download snelheid ligt bij mij op maximaal 2.5 Mbyte (met een 40 mbit abonnement waarbij ik met torrents 4.2 Mbyte haal).

wil je toch een retentie van meer dan 30 dagen of een hogere snelheid, of zit je bij een provider die het niet gratis aanbied.
probeer dan een van de betaalvarianten.

http://www.binaries4all.nl/payservers/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volledig gratis maar geringe retentie

www.freenet.de

een fake account aanmaken op een niet bestaand Duits adres
en klaar is klara
een paar gratis lijntjes d'r bij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt goede gratis newsservers zijn er niet. Je kunt wel de beste newsservers gratis proberen en zo vergelijken http://gratisnieuwsgroepen.nl/beste-newsservers/