Zelf kun je geen rekenmachine maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkklare onzin. Als een bedrijf het kan, kan iedereen het. Zeg niet dat het eenvoudig is. Maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, ik ga onmiddellijk aan de slag met een paar transistors en een soldeerbout. Heb jij een schemaatje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, maar zoals ik zeg, als een bedrijf het kan, kan jij het ook. Lees je stelling zelf eens na: Je kunt zelf geen rekenmachine maken.
Je "is een persoon die waar jij niets van af weet"
Je kan dus iedereen ter wereld zijn (laten we nu zeggen Nederland)
Niemand in Nederland weet dus hoe je een rekenmachine kunt maken. Noem Nederland weer wereld en er bestaan volgens jou geen rekenmachine's, want je kunt zelf geen rekenmachine maken. Als niemand het kan en nooit heeft gekund kan het dus niet bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als prive-persoon kun je geen rekenmachine maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals (eigenwijsje):
Dat kan wel (in dit geval mechanisch): In 1623 bouwde Wilhelm Schickard de eerste mechanische rekenmachine die getallen van zes cijfers kon optellen en aftrekken. Chip-uitvinder Jack Kilby ontwikkelde in 1967 in de laboratoria van Texas Instruments de eerste zakrekenmachine, het apparaat woog 1,5 kilo en was zo dik als een woordenboek.[1] Nou voila, zowel een mechanische als een elektrische door 1 persoon ontwikkeld. Jack Kilby ontwikkelde heeft zelf chips uitgevonden. Dus hier je bewijs. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rekenmachine
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees nog even het antwoord van vdijken hieronder. Hij zegt het misschien minder duidelijk, maar zijn antwoord komt op hetzelfde neer. Iedereen met een beetje verstand van elektronica kent zijn/haar beperkingen. Als je een begaafd elektronicus bent en je hebt 10 jaar de tijd, zou je misschien thuis een rekenmachine kunnen maken die zo groot is als een pc-kast. Voor jh geldt mijn antwoord onverkort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat jij met jou 10 jaar vrij aardig overdrijft. En daarnaast heb ik het bewijs al geleverd. En dan nog spreek je jezelf nu dus keihard tegen. Zoals ik al zei, het is niet onmogelijk. Praktisch gezien niet nuttig misschien, maar jij stelt dat het onmogelijk is, en dat is niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is: "hoe maak je een rekenmechine?" en niet "is het mogelijk om zelf een rekenmachine te maken?" Voor de vraagsteller en voor 99,9 % van de mensen is dat niet mogelijk. jh wil zelf graag een rekenmachine maken. Als jij hem zegt dat hij dat wel kan, blijf ik het niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met meer dan 30 jaar elektronica-ervaring en een wetenschappelijke opleiding denk ik dat ik het niet eens zou kunnen. Jij zegt dat iedereen het kan. Waar baseer je dat op? Ken je iemand die een rekenmachine heeft gemaakt, of heb je wel eens gehoord van iemand die een rekenmachine heeft gemaakt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij vraagt hoe: jij zegt dat het niet kan. Das ook geen antwoord. In theorie kan iedereen het. Ik zeg ook niet dat de vraagsteller of ik of jij het kan. Maar als er ooit iemand (of misschien een groep van mensen) een rekenmachine hebben of heeft gemaakt, moet 1 iemand dat met de huidige kennis ook kunnen. Ik zeg niet dat hij na een weekje klaar is, maar dan nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarmee zeg je dus dat in theorie iemand in staat zou moeten zijn om prive een rekenmachine te maken, maar dat je nu wel begrijpt dat het feitelijk ondoenlijk is. Dan zijn we het al aardig eens. De groep van mensen die het wel kan, zal dat wel in een gebouwtje doen, dat we voor het gemak maar een fabriek of laboratorium noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in theorie zou iemand (laten we zeggen iedereen) het moeten kunnen doen. Jij hebt 30 jaar ervaring, maar daarvan heb jij er geen 30 in een rekenmachine gestoken! Hoe dan ook, in theorie kan het. In de praktijk zal het niet voorkomen.
Je hebt nodig:

100 kralen
10 stokjes die 2x de lengte hebben van 10 kralen naast elkaar
lijm
3x plankjes met dezelfde lengte als de stokjes
boor(machine)

Maken:

boor 10 gaatjes in allebeide plankjes
rijg 10 kralen per stokje
lijm alle stokjes met kralen nu vast tussen de twee plankjes
3e plankje haaks op de 2 met stokjes met kralen lijmen

Ziedaar....

Toegevoegd na 7 minuten:
De Chinezen gebruiken ze vandaag de dag nog steeds en zijn vaak sneller hiermee dan een electronische rekenmachine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!! Wat een goeie! ;)
Een paar plankjes, wat ijzerdraad, en véél kraaltjes....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt een elektronische? Je moet een printplaat ontwerpen waarop een rekenchip, geheugen, een chip die je display aanstuurt en een chip die je toetsenbord inleest komen. Dat alles kan pas nadat je een ontwerp hebt gemaakt hoe alles moet werken. Ook moet je nog een programma maken dat de toetsaanslagen omzet in het opslaan van getallen, de berekeningen uitvoert en de uitkomst op het display laat zien. Ook moet je een behuizing ontwerpen waar printplaat, display en toetsenbord inpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oftewel: ga naar de Wibra en koop er een voor 1 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is dus onmogelijk om zelf te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je kan net zo goed naar de Wibra gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedro: het is niet onmogelijk. Mensen hebben het zelfs al gedaan, ook in een tijd dat ze alles nog zelf uit moesten puzzelen.
Er zijn zelfs geheel mechanische rekenmachines. Ze zijn tot een jaar of 40 geleden volop in gebruik geweest en (als je interesse hebt) vast nog wel ergens op een rommelmarkt of Marktplaats te vinden.
ik gok dat je in windows een rekenmachine (ipv rekenmechine) wilt aanroepen
windows\start\uitvoeren\(type) calc\enter