Is het mogelijk om programma's, games, bestanden... over te brengen van de ene naar de andere computer?

Ik ban van plan om een nieuwe computer te kopen (wat is het beste, een computer of een laptop?) omdat deze veel te traag aan het worden is.

Kan ik dus bestanden, programma's (o.a. AAE, Sony Vegas, Microsoft Office...) en games (o.a. RCT3, LOTR) overbrengen van deze computer naar mijn nieuwe, bv dmv een externe harde schijf of een stick ofzo? Of gaat dat niet of moet ik dan alles opnieuw installeren (dat is nog niet zo een probleem denk ik...)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Om op je vraag te antwoorden of je best een laptop of Desktop (vaste PC) koopt, is dit afhankelijk van, waar u deze voor gaat gebruiken. Bent u van plan om of zou het handig zijn om de computer vaak te verplaatsen of mee te nemen naar vrienden, bent u best af met een laptop. Verplaatst u deze niet dan kan u best een Desktop aanschaffen.

Wat zijn de voordelen van een desktop:
- U kan steeds zelf de hardware upgraden als u dit wil
- Een desktop kan u makkelijker zelf repareren moest deze stuk zijn.
- iets goedkoper in aankoop (maar dit hangt uiteraard af van wat voor een desktop u aankoopt)
- U bent niet zo afhankelijk van steeds hetzelfde merk van hardware aan te schaffen, moest er iets stuk zijn en die bepaalde hardware is niet meer verkrijgbaar ka u eventueel hetzelfde stuk kopen van een ander merk. (wel een beetje opletten dat dit compatibel is met voornamelijk moederbord of processor)

Nadelen van een desktop:
- Weegt zwaar, dus moeilijk verplaatsbaar
- Heeft steeds netvoeding nodig
- het verbruik van energie ligt hoger bij een desktop
- is groter waardoor u best voldoende ruimte heeft om deze te plaatsen

Wat zijn de voordelen van een laptop:
- Weegt minder
- gemakkelijk verplaatstbaar
- is ook kleiner
- verbruikt minder electriciteit
- heeft een batterij waardoor u deze kan gebruiken zonder dat hij is aangesloten op de netvoeding

Nadelen van een laptop:
- beperkt in het upgraden van de onderdelen
- moeilijk zelf te repareren
- is iets duurder in aankoop als u dezelfde prestaties wil als een desktop

Voor verdere uitleg neemt u best eens een kijkje op de website die ik ga toevoegen als bron.

Veel plezier met de nieuwe computer.

Tip: vergelijk heel goed de prijzen, dit kan u heel makkelijk doen via het internet :).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je zult de meeste programma's inderdaad opnieuw moeten installeren. Bijbehorende bestanden (zoals Saved Games) kan je over het algemeen wel kopiëren op een externe schijf of USB-stick en die, na installeren van het programma/spel op de nieuwe computer, in de map zetten waar ze op de oude ook in stonden. Op die manier heb ik al talloze dierentuinen (Zoo-tycoon) en pretparken (Rollercoaster) gered van een duistere ondergang. Voor Rollercoaster kan je zelfs je opgeslagen achtbanen overzetten op deze manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ : goed gezegd.
De vorige spreker heeft gelijk. Maar daarbij komt: niet alleen moet je vrijwel alles opnieuw installeren op je nieuwe computer in je nieuwe besturingssysteem (windows waarschijnlijk, en dan waarschijnlijk nog een nieuwere windows versie ook?), maar je *wilt* het ook, want dan begin je tenminste met een schone lei.

Wat misschien wel een optie is, is om je oude harde schijf uit je oude computer te schroeven (kast open, 2 stekkertjes uit de harde schijf, schroefjes los en klaar) en in je nieuwe computer te hangen als "tweede" schijf. Dan werken je programma's wel niet maar het scheelt een hóóp geëikel met stickjes en kopiëren en wachttijden en zo. Dit werkt uiteraard alleen als je een nieuwe computer koopt waar de oude schijf ook op aangesloten kan worden :)

Overigens is het theoretisch ook een optie om, als je je harde schijf uberhaupt kunt overzetten tenminste, die oude harde schijf als primaire schijf te blijven gebruiken (in plaats van de schijf in de nieuwe machine - dat wordt dan je tweede schijf dus). Dan heb je je complete oude Windows installatie inclusief al je programma's gewoon nog alleen draait het dan op je nieuwe hardware. Maar of je daar blij van wordt is een tweede: je gebruikt dan een oude "vervuilde" (en dus bijna altijd tragere en ouderwetsere) Windows installatie op een harde schijf die misschien versleten en foutgevoelig is en zeer waarschijnlijk trager of hooguit even snel is als je nieuwe schijf.

Uit heel veel ervaring zeg ik dat herinstalleren altijd wel even tijd kost maar toch uiteindelijk prima de moeite waard is.

Als je echt vaak windows wilt herinstalleren op verschillende computers kan het de moeite lonen om je eens te verdiepen in het maken van images, maar dat klinkt niet als iets dat jij nu wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, je kan computer koppelen om data van de ene naar de andere te transfereren. Dit kan je verwezelijken via "Configuratie => Netwerk en Internet => Thuisgroep". Met programma's zit dit anders, je moet ze opnieuw installeren op je nieuwe PC omdat er bepaalde zaken aan je register toegevoegd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de oude computer nog draait, zou ik het volgende doen:
Verbind de computers met een usb of netwerkkabel utp.
Ga in bijde computers naar start-alleprogramma's - bureau accessoires - systeemwerkset - synchroniseren. Star het programma op beide computers als gevraagd wordt of het de oude cq de nieuwe computer is vink dat dan aan.
Laar de synchronisatie zijn werk doen.
De meeste programma's zullen werken en je hebt ook alle gegevens van de oude computer overgebracht.
Frank