Wat is html nu precies?

Ik maak wel eens tabellen in word of exel maar is dat automatisch ook HTML .
Sorry ik begrijp het niet.
Liever simpele uitleg want mijn hollands is nog niet zo goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

HTML staat voor HyperText Markup Language.

Hypertext is eigenlijk niets anders tekst met hyperlinks. Oftewel text, waar linkjes in zitten naar andere documenten of andere gedeelten van de text, zonder dat je zelf nog hoeft te zoeken.

Een Markup Language wil zeggen dat er een mogelijkheid bestaat om in een tekst annotaties (aantekeningen) te maken, die zichtbaar te onderscheiden zijn van de tekst zelf. Zoals bijvoorbeeld wijzigingen die door een docent in een werkstuk zijn gemaakt. Of verwijzingen naar literatuur.

Deze twee mogelijkheden van HTML maakten het in zijn oervorm geschikt om te gebruiken als documentformaat om te versturen via het internet.

Later is HTML zoals je weet door geëvolueerd tot de vorm waarmee je onder andere de site kan maken waar je nu op zit.

HTML in de huidige vorm is een vorm van tekstbestand (als je in de broncode kijkt kun je die ook gewoon lezen als tekst) waarin je met speciale tekencombinaties (tags) delen tekst kunt opmaken.

Je kunt de tekst zo indelen in tabellen, aparte vakken, lijsten, en bovendien daarvan de kleur en opmaak ervan aanpassen met stylesheets.

Het formaat waarin je word of excel documenten maakt zijn inderdaad geen HTML, maar ze groeien wel steeds meer naar elkaar toe!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds Word 2003 is het document formaat inderdaad een XML-variant.