Is in de toekomst kijken mogelijk door alle online sociale berichten te filteren?

Het is vrij logisch dat je alleen kan voorspellen door een 100% kloppend overzicht te hebben van wat er is gebeurd, en iets wat kan gebeuren.

Maar wanneer het verleden tot nu 100% klopt en begrepen is zou je daar gelijk een toekomst aan kunnen vastplakken met bepaalde berekeningen.

Als een medium als twitter overzicht heeft over alles wat mensen zeggen en denken zou twitter uit die hoek een voorspelling kunnen doen.

En om dat te doen heb je een filter nodig die zonder moeite alles met elkaar zou moeten vergelijken zonder dat het iets van informatie laat vallen.

Er zijn programma's ontwikkeld die hun eigen code maken en blijven veranderen totdat ze een positieve uitslag krijgen.

Eigenlijk heb je hier al genoeg aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als beleggingsfondsen adverteren, zetten ze er altijd zo'n schitterend grafiekje bij. Dan kun je zien wat je hebt gemist. Want als je 1000 Euro in 1984 had belegd, had je nu 20.000 Euro gehad. Maar er staat altijd (in kleine lettertjes) bij, iets als: "resultaten uit het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst". Financiele instellingen zijn zelfs verplicht om dat erbij te zetten.

Zo is het niet anders dan met jouw plan. Je plan is helemaal niet zo gek, want we stikken van de informatie; die komt werkelijk van alle kanten, en het gaat supersnel. Maar er zijn in de geschiedenis al zoveel dingen gebeurd, die door toeval tot stand zijn gekomen (denk aan het begin van de 1e wereldoorlog), dat zoiets niet mogelijk is. Het toeval zal blijven bestaan, en al heb je nog zulke grote databases met allerlei oorzaken en gevolgen, dan zijn b.v. het weer en natuurrampen absoluut onvoorspelbaar. En wat vooral onvoorspelbaar is, is de menselijke emotie, en die heeft te maken met de tijdgeest, de trends, politieke ontwikkelingen en ga zo maar door.

We hebben ons in de afgelopen eeuwen al zo vaak vergist, dat we nu eigenlijk wel weten dat de toekomst absoluut onvoorspelbaar is. Er zijn voorbeelden genoeg: alleen al het feit dat de eerste computers zijn ontworpen voor bedrijven, en voor niemand anders. Er is echt niemand die heeft kunnen voorspellen dat we nu allemaal achter de PC zouden zitten, en voor de mobieltjes geldt hetzelfde. En in 1950 wist ook niemand dat we nu allemaal op het internet zouden zitten. Ook heeft niemand de bankencrisis aan zien komen, en die ene waarzegger die dat wel zag aankomen, had zwaar geluk.

Het enige wat je kunt doen met jouw plan, is trends bespeuren, voorspellen en dan maar hopen dat je er snel genoeg bij bent, en dat het uitkomt. O.a. modeontwerpers en muziekproducers maken daar graag gebruik van, en reken er maar op, dat zij al die informatie die jij bedoelt, tot op de laatste komma analyseren. Want trends zijn er wel uit te halen, maar meer ook echt niet. Je plan zal dus alleen opgaan, voor mensen die razendsnel op ontwikkelingen in willen spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, door de onverwachte dingen is de toekomst voorspellen (nog?) onmogelijk. Als iemand nu zegt dat diegene morgen naar het strand gaat en het gaat regenen klopt dat al niet meer, en alles wat daarmee te maken heeft ook niet meer, enz enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee je kan niet in de toekomst kijken want zoals hierboven staat kan het veranderen door ding die je wil doen maar niet geburren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op langere termijn zijn er teveel onzekere factoren die eventuele trends kunnen beïnvloeden. Denk aan de economische recessie (die niemand had voorzien), de aardbeving in Japan, maar ook de onrust in het Midden Oosten. Als president Obama morgen een flinke griep krijgt, uit zich dat direct in dalende beurskoersen.

Op korte termijn kunnen sociale media inderdaad helpen bij het voorspellen van o.a. de beurskoersen. Door te kijken hoe er over AEX-fondsen wordt gepraat op diverse sociale media platformen kan 35% van alle beursschommelingen (omhoog en naar beneden) 4 dagen van tevoren worden voorspeld. Uit eerdere onderzoeken kwam al naar voren dat sociale media ook gebruikt kunnen worden voor het voorspellen van onder andere filmopbrengsten, boekverkopen en zelfs nationale verkiezingen.
Pieter2011