Waarom bestaat er Azerty als de meeste mensen het Qwerty toetsenbord gewend zijn?

Als je ook ziet wat er anders is, zijn er maar 4 toetsen anders voor zover ik weet. Waarom is dit en waarin heeft dit voordeel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

In België wordt meestal het AZERTY-toetsenbord gebruikt (ook genoemd naar de eerste zes letters op de bovenste rij). De reden dat België lange tijd geleden voor het Franse AZERTY heeft gekozen is dat er in België ook een Franstalig gedeelte is en dat de Vlamingen dus ook
gemakkelijk Franse tekens ( é è ç à ) moeten kunnen typen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

een azerty toetsenbord word voornamelijk gebruikt door andere talen ,waar de lettercombinaties in een andere samenstelling vaker gebruikt worden ,verder is er ook nog qwertz ,dit word bijvoorbeeld in de duitse taal gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het Franstalig deel van de wereld is men juist aan het azerty-toetsenbord gewend en in Duitsland het qwertzu toetsenbord.
In vroeger tijden werd voor het gebruik van mechanische typmachines de indeling zo gekozen dat je de letters die je het minst zou gebruiken in jouw taal met de pink aangeslagen werden. (10 vingersysteem)
Dit omdat de toetsen toen nogal zwaar werkten en je vooral met je linker pink weinig kracht kunt zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen men brieven met typmachine ging maken bestond alleen azerty.
Omdat door de snelheid de hamertjes elkaar raakten en je dan met de hand die terug moest duwen heeft men een letter opstelling gezocht waarbij je iets minder snel kon typen en dat is ons qwerty.
Een "frans" bord zoals men nu weleens zegt moet je erg aan wennen maar werkt daarna echt makkelijker.