Ja cat6 is namelijk geheel BW-compatible met cat5e. Je zal natuurlijk niet de voordelen van cat6 hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wikipedia zegt: "Category 6 cable, commonly referred to as Cat 6, is a cable standard for Gigabit Ethernet and other network Physical Layers that is backward compatible with the Category 5/5e and Category 3 cable standard" In het vervolg staat dat je 'system noise' meer wordt gereduceerd met Cat6, dat is effect is dus niet of bijna niet aanwezig als je het icm Cat5 gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Dat zie ik toch anders, Gert, het signaal wordt immers op het gedeelte cat6 minder vervormd/verstoord en de totale ruis zal dus minder zijn naarmate er meer cat6 kabel tussen zit. Als je interne bekabeling (in de muur) cat6 is en de kabel tussen de netwerkkaart en de outlet cat5, dan heb je er toch een beduidend voordeel van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard, maar volledige cat6 is beter bedoelde ik te zeggen. Met je eens dus...
rose
12 jaar geleden
Ik zie nu pas dat hij waarschijnlijk bedoelt dat het netwerk cat5 is en z'n kabeltje cat6. Ik dacht dat hij meende dat er voor cat6 ander outlets waren en dat hij cat6 kabel in de muur had waar hij gewone outlets op wou zetten, wat natuurlijk kan, want er zijn immers geen 'cat5 outlets'.
De verdeling van kabels en het aantal kabels is bij cat6 gelijk aan cat5. De aansluitstekkertjes zijn identiek, dus je kunt gerust een cat6 netwerkkabel in een cat5 outlet steken. Het is overigens niet de outlet die cat5 is, outlets zijn voor cat5 en cat6 te gebruiken, maar de kabel erachter.

Het signaal wordt op het gedeelte cat6 minder vervormd/verstoord en de totale ruis zal dus minder zijn naarmate er meer cat6 kabel tussen zit.

Is je interne bekabeling (in de muur) cat5 en de kabel tussen de netwerkkaart en de outlet cat6, dan is het voordeel dat je van de cat6 kabel hebt niet heel erg groot.

Als je interne bekabeling (in de muur) cat6 is en de kabel tussen de netwerkkaart en de outlet cat5, dan heb je er toch een beduidend voordeel van.
rose