Zit in een 2GB SD kaartje dezelfde chip als een 2GB microSD kaartje?

Ik ging er altijd vanuit dat een microSD een duurdere chip had (kleiner procede chips). Maar zag net dat microSD kaartjes tegenwoordig soms goedkoper zijn dan de SD kaartjes van dezelfde opslaggrootte (zelfde type ook). Dus vroeg ik me af of ze dezelfde chip gebruiken en een 2GB SD kaart dus nog maar gedeeltelijk "gevuld" is?

Toegevoegd na 58 seconden:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/302/150919;152571

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een kleiner procede haal je meer chips uit een wafer, dus het zou juist goedkoper moeten zijn. De aanschaf van de machines is wat duurder, maar dat is een eenmalige uitgave voor de fabrikant.
gvrox
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Maar ik ging er dus altijd vanuit dat chipfabrikanten de kosten voor nieuwe apparatuur en ontwikkeling altijd op de mensen terugverdienden die als eerste een 256GB USB stick willen hebben. Wilde je aan een voorbeeld in prijzen laten zien dat grotere geheugengroottes exponentieel duurder worden maar dat is tegenwoordig helemaal niet meer zo bij SD kaarten. Wel nog bij USB-sticks, hoe verklaar je dat precies dan? Als het dezelfde chips zouden zijn zou een 128Gb 160euro en 256GB 320euro moeten kosten. http://tweakers.net/pricewatch/compare/306/259710;257220;282836
gvrox
12 jaar geleden
Oei, dat zijn erg pittige vragen :) Ik kan slechts een educated guess doen: op SD kaarten is veel concurrentie vanwege de grote vraag (digitale cameras en mobiele devices) waarbij geldt hoe meer GB, des te beter. Het simpelst voor fabricage is het gebruik van 1 flash chip van precies de grootte die nodig is. De grootste zijn 8 of misschien al 16GB, dus bij grotere capaciteit moeten er meerdere chips gebruikt worden (duurder in productie, ze moeten aan elkaar verbonden worden en de controller zal ook wel complexer zijn). Bij hele grote USB sticks moeten dus relatief veel chips gebruikt worden, en het aantal verkochte exemplaren zal veel lager zijn vergeleken met SD. Daarom vragen bedrijven daar extra veel geld voor. Een externe USB harde schijf kan een werkbaar alternatief zijn voor een grote flash USB stick, en bij camera's kan dat niet.