Mag je plaatjes gebruiken die op een cd rom zijn gezet door auteur voor praktijk? deze zijn verwerkt in een product. mag dit met bronvermelding erbij

De plaatjes staan op een cd rom om in de praktijk te gebruiken. Ik heb ze verwerkt in een poster en waaier. inclusief bronvermelding. mag dit zo gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Niet direct, je moet ook toestemming vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!
De eigenaar (meestal de degene die de plaatsjes heeft gemaakt) moet hiervoor schriftelijk toestemming geven.
Dit mag ook door middel van een e-mailtje.
Even de vraag stellen met motivatie waarvoor je ze wilt gebruiken kan een hoop gezeur achteraf voorkomen.

Zo kom ik her en der foto's van mezelf tegen waar ik geen toestemming voor heb gegeven.
Daar ik meestal in raw fotografeer en de originele opnames bewaar kan ik ook aantonen dat ik eigenaar ben.
Ze krijgen dan van mij de keus de foto te verwijderen of er een gepaste vergoeding voor te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer het niet voor publicatie is maar voor bijvoorbeeld school zou ik daar niet zo moeilijk over doen en die foto's of plaatjes gewoon gebruiken.
Deze kwestie valt onder auteursrecht,dus zult U het aan de desbetreffende auteur / uitgever moeten vragen. Vergeet daarbij dan nooit aan te geven,om welke content het gaat,om later niet voor onverwachte verrassingen te komen staan. In het verleden zijn daar al de nodige processen voor opgestart en dat ging bijna altijd over al dan niet ( bewuste) gemaakte vergissingen.

Groet:Zoekertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het zo is zoals je zegt: De foto's zijn aan jou gegeven om te gebruiken dan heb je indirect de toestemming van de auteur om ze te gebruiken, en krijg je er geen problemen mee. Alleen wanneer de plaatjes door de auteur voor een ander doel heeft gegeven kan dit je op deze manier problemen opleveren (Hier zijn de foto's voor de brochure, en jij maakt er vervolgens een poster van).

Het beste is om de auteur wel even te benaderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"om in de praktijk te gebruiken" is me te vaag. Als er iets staat alsdat je ze (rechten)vrij mag gebruiken, al of niet voor commerciële doeleinden, dan hoef je, afhankelijk of je een commercieël doel bent, verder niks te doen. In alle andere gevallen moet je waarschijnlijk alsnog toestemming vragen.

Het zou helpen met beoordelen als je de exacte tekst van dat "om in de praktijk te gebruiken" zou plaatsen.