Een keypad houdt de indeling aan van rekenmachines. Het was ook een reden om deze te gebruiken op de manier hoe je dit zou doen.

Op telefoons gaat het enkel om de cijfers voor eigenlijk telefoonnummers, dus wordt een reguliere volgorde aangehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens een eerder gegeven antwoord op een soortgelijke vraag (die ging over telmachines en telefoons) staat in de link uit de bron het antwoord.

Volgens deze bron is dat afgesproken omdat bij de invoering van telefoons met druktoetsen de centrales nog niet overweg konden met heel snel ingetoetste telefoonnummers. Mensen die met telmachines werkten konden heel snel getallen invoeren. om te voorkomen dat ze dat ook met telefoonnummers zouden doen is besloten de nummers op de telefoon in een andere volgorde te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is dan toch heel stom? Dan belemmer je hun kwaliteiten. Ze kunnen het snel, maar door het aan te passen verpest je het. Ik zie het nut er niet van, of lees ik het nou verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ging er juist om dat de centrales zo snel ingevoerde telefoonnummers niet konden verwerken. Om het invoeren te vertragen werd het lastiger gemaakt door de nummers andersom te plaatsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een heel plausibele uitleg. Om precies diezelfde reden is de QUERTY-toetsindeling van typemachines ontworpen. Omdat de hamertjes constant in de knoop kwamen bij heel snel typen werd de snelheid afgeremd door een aantal veelgebruikte tekens onder pink en ringvinger te plaatsen. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De QWERTY-indeling is ontstaan omdat bij die indeling de veelgebruikte letters niet meer bij elkaar in de buurt zaten. Hierdoor was het juist wel mogelijk om snel te typen zonder dat de hamertjes in de knoop raakten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus om een gelijkmatige aanslag van de verschillende tekens te krijgen qua snelheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om de plaats van de hamertjes met de letters t.o.v. elkaar. Bij een typemachine zitten de hamertjes van letters die boven elkaar zitten op het toetsenbord naast elkaar. Wanneer twee veelgebruikte letters dus boven elkaar zouden zitten op het toetsenbord dan ontstaat de situatie dat de bijbehorende hamertjes regelmatig vlak na elkaar bewegen. Aangezien je altijd wat speling hebt in dit soort mechanieken, gebeurde het dus regelmatig dat het ene hamertje tegen het andere aansloeg i.p.v. tegen het papier. Doordat het ene hamertje alweer op de weg terug is en tegen het hamertje dat onderweg naar het papier is aansloeg, haakten ze in elkaar. Bij hamertjes die verder uit elkaar geplaatst zijn, treedt dit probleem nauwelijks op. De QWERTY-indeling is dus de meest gunstige indeling v.w.b. de plaatsing van de hamertjes met veelgebruikte letters. Je ziet ook dat bij talen waar andere letters vaker gebruikt worden de indeling anders is. Zo zijn voor typen in het Frans de Q en de A verwisseld, net als de W en de Z (het AZERTY-toetsenbord). In Duitstalige landen kom je het QWERTZ-toetsenbord tegen waarbij de Y en de Z verwisseld zijn.