Wat moet je allemaal weten over mac?

Over 2 weken ga ik mij hoogstwaarschijnlijk een mac aanschaffen. Maar wat moet ik er allemaal van weten voor ik hem aanschaf? Wat zijn de grote veranderingen tegenover windows 7 die ik mometeel heb? Wat is een applecare protection plan? Etc.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het gaat over een macbook pro 13"

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Een mac is prima voor internet en email gebruik
en als je office vor de mac heb het je een vrij complete pc die de zakelijke taken goed aankan.

maar bedenk dat er verder vrij weinig software gratis te vinden is voor de mac heb je iets extra nodig voor zeg maar foto organiseren of bewerken dan loop je kans vrij veel geld te moeten uitgeven.
Mac software is meestal niet gratis te krijgen
De markt daarvoor is veel minder er is minder concurrentie ook minder mogelijkheid tot winst op deze software dus liggen de prijzen meteen een stuk hoger en worden er weinig free software mogelijkheden geboden

Maar dat kan ook een voordeel zijn als je niet een al te grote prutser wilt zijn.
en dus een duidelijk taak voor je lappie hebt
en daar niet al teveel van afwijkt.

Een garantie voor je mac is echt wel aan te raden want de reparatie kosten van een mac zijn in mijn ogen astronomisch
en er is nauwelijks de mogelijkheid voor doehetzelven
dat geld over het algemeen voor alle laptops trouwens
ook voor windows laptop maar die zijn een stuk makkelijker te vervangen omdat ze stukken goedkoper zijn
een mac kost veel om te repareren een windows laptop die kapot gaat vervang je makkelijk voor de prijs van een reparatie.
er zijn niet zoveel winkels die mac repareren dus is er weinig concurentie en dus hogere prijzen.
als consument ben je bijna machteloos overgeleverd aan de markt op dit gebeid.
en dat geld ook voor de pc versie van mac
nog een voordeel is geen virus scanner nodig dus daar gaat nauwelijks tijd aan verloren

Nadeel is nauwelijks games tenzij je dualboot met windows gebruikt
en de videokaarten zijn een stuk minder dus de latest game ? ho maar
maar goed een laptop vindt ik echt niet voor games

ook printers en dergelijk zijn moeilijker te vinden en duurder die ook met mac werken nu zal dat niet een probleem hoeven te zijn maar als je er veel mee onderweg bent en dus eens wat wilt uitprinten op een systeem of netwerk met windows dan kost dat weer extra tijd.
omdat de samenwerking tussen mac en windows at best vrij veel kennis vergt.

Een mac kan veel maar als een mac iets niet kan dan kan het ook echt niet.
Als rechtgeaarde pc prutser vindt ik dat nog het frusterende van alles.
daar betaal ik dus geen 900 euro voor .
capthavoc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Met mac zijn er een boel programmas van windows die niet zullen werken. Applecare protection plan is dat je extra garantie heb en voor reparaties verzekerd bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel programma dat op Windows werkt werkt op de Mac, je zal altijd de Mac versie moeten downloaden of kopen als die al bestaat. Programma's zijn ook niet van windows maar van Microsoft of werken op MS Windows. Je maakt het in een zin dus nog onduidelijker voor de vraagsteller.
Een mac is totaal anders dan windows. De programma's die op windows werken werken niet op een Mac.

Wel kan je voor veel bekende programma's een mac versie voor vinden die dus speciaal voor de mac werkt.

Het is goed om alvast de sneltoesten te leren voor gebruik bij een mac:

http://www.machelp.nl/mactips/mac-sneltoetsen-qshortcutsq.html

anders werkt het heel frustrerend als je niet eens weet hoe je iets moet kopieren/plakken op een mac.

Apple care is gewoon een extra verlening/verzekering voor de mac tegen ongevallen, enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de website van Apple staan er mooie filmpjes die je het hele proces uitleggen. Van computer tot het besturingssysteem en de applicaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mac is een prachtig doch eigenwijs merk. Alles moet anders dan de gemiddelde gebruiker gewend is. Ook zijn een hoop programma's niet meer bruikbaar op de mac. Persoonlijk vind ik alle producten van apple leuk om te zien maar niet fijn bij dagelijks gebruik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je beseffen dat je even een paar weken/maanden moet wennen aan hoe alles werkt op een mac, je zal nu namelijk met OSX moeten gaan werken. Wat beneden zat zit nu boven en rechts zit links... letterlijk. Al je gekochte software zal niet draaien op de mac , je zal dus opnieuw naar de winkel moeten, daarnaast is er niet van elk programma een versie die op de mac werkt. Games komen maar zelden uit op de Mac. Zelf kan ik maar niet wennen aan hoe de muis reageert op een mac, het schijnt dat de versnellingscurve in osx anders is.

Als je toch nog wel dingen in Windows wil doen kan je met Bootcamp toch Windows installeren enzo een dualboot machine maken. Je kan dan bij de start bepalen welk OS je wil starten.