Kan een bios batterij gaan lekken?

zo ja, is dit heel giftig? Ik merk dat mijn bios batterij het niet meer zo goed doet, zelf ben ik geen computerfanaat dus bel ik van de week wel en blijf ik zelf af. Nu lees ik alleen op sommige sites dan zo'n batterij kan gaan lekken, kan dit grote schade toerichten en is dat spul dan ook gevaarlijk?
(laptop is net 2 maanden ongeveer oud)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

ze zijn gemaakt om minimaal 5 jaar mee te gaan..lekker terug brengen dus als je er problemen mee heb.
maarja als ze lekken. ja dat kan schade aanrichten ( onherstelbaar) maar je heb nog garantie dus gewoon terug gaan er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervangen kost meestal een paar minuten als je bij het moederbord bent, omdat ze gesoldeerd zijn. Om een laptop zover open te maken is vaak meer werk. Totaal een half uurtje werk denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jup ben het met paulost eens. het openmaken is meer werk. de batterij kost niet zoveel. het zijn meer de uren die geld kosten.
maar als het een merk ding is gaat het terug naar de fabriek ( als je hem terug brengt naar een mediamarkt ofzo) dat duurt wel een paar weken. ga je bijv. naar een pc zaak. ja daar kan het ook wel en het gaat sneller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jha ik vind het ook raar. maar waar aan merk je dat het je bios batterij is dan???
In de meeste accu's zitten zuren. Deze zijn zeer schadelijk voor de contacten. Bij elektrische apparaten foto toestellen enz. altijd de batterij eruit bij langdurig geen gebruik.
Frank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe kan elke batterij gaan lekken, maar het risico bij dit soort batterijen is erg gering. Ze zijn gemaakt om lang mee te gaan.
Overigens is de bios batterij altijd in gebruik, hij voorziet een klein stukje cmos-geheugen van stroom als je computer uitstaat. NOOIT verwijderen bij langdurig niet gebruiken. Juist dan is hij nodig.

Als hij het niet goed meer doet (je krijgt meldingen dat de configuratie niet goed is bijv.) dan kun je het ding gewoon vervangen, kost een paar euro en als je weet hoe het moet, is het zó gebeurt.
Hoewel: soms zit dat ding op een erg onhandige plek of anderszins verborgen en moeten er eerst onderdelen verwijderd worden voordat je er zelfs maar bij kunt. Zorg dus dat het door iemand gedaan wordt die weet waar ie mee bezig is.

Garantie krijg je op dit soort dingen niet zo gauw, het is een verbruiksartikel, net zoals inkt of een fietsband. Je weet van te voren dat het ding opgaat of verslijt. Gebeurt dat in een normaal tempo dan heb je geen recht op garantie.