Hoe heten "/" , "\" en "_" in het Nederlands?

Uit de typecursus van 1960 die ik heb gedaan om blind te leren typen, weet ik hoe "/" in het Nederlands heet. Ik ben benieuwd of jullie dat ook weten (en of jullie dat teken onder dezelfde Nederlandse naam kennen als ik).

Ik heb geen idee hoe "\" en "_" heten. Jullie wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
66.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er nooit aan gedacht dat zoiets als "/" een naam kan hebben...
ik ben benieuwd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het Engels heet het Slash - dat weten de meesten wel. Net als "\", de Backslash. En "_" is de Underscore. Maar nu in het Nederlands... Wie spreekt er nog zijn moerstaal? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ik dacht dat je de combinatie van "en / en " bedoelde ....

Antwoorden (8)

_ heet liggend streepje.

Toegevoegd op 18-06-2009 23:02:55
heet / niet schrap en \ niet terugschrap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
/ noemen zo ook wel Duitse komma..

Toegevoegd op 18-06-2009 23:04:56
\ is terugschrap
_ is gedachtestreepje

Toegevoegd op 18-06-2009 23:07:38
Herstel, - is een gedachtestreepje

_ noemen ze (heel logisch) laag streepje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat flauw dat jij zo flauw reageer..
Ik heb alleen wiki er even bij gepakt om de andere op te zoeken.. Weet je wat.. Ik zal het goedmaken met een +je bij jou :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'-' heet koppelteken, niet gedachtestreepje. Als GV het kan weergeven: '–' is een gedachtestreepje (iets langer streepje dus, dat in normaal taalgebruik altijd tussen twee spaties in staat).
Ik dacht schrap (goed geschreven?) maar door de rare reacties ben ik gaan twijfelen, voor "/".

Backslash voor '\' en underscore voor '_' is de Engelse naam, maar ik zoek dat nog even op of het in het Nederlands is overgenomen.

Toegevoegd op 18-06-2009 23:11:32
Schuine streep voor \
Laag streepje voor _
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'liggend streepje' klopt.
Voor de andere twee tekens zijn geen Nederlandse benamingen. Dus forward slash en back slash.
AWM
14 jaar geleden
In het Nederlands "/"= Schuine streep.
"\"= Omgekeerde solidus.
"_"= lage streep.

Voor Engels kan je kijken in "speciale tekens", daar heb ik deze benamingen gevonden.

Toegevoegd op 18-06-2009 23:19:43
charmap.exe is speciale tekens op een NL besturingsysteem. microsof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het

_ = liggend streepje (Engels: underscore)
- = min of koppelteken (Engels: hyphen)
/ = schuine streep voorwaarts (Engels forward slash)
\ = schuine streep achterwaards (Engels: backward slash)
* = sterretje (asterix)
# = Hekje (Engels: hash key)
@ = Apestaartje (Engels: at)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de typecursus die ik (begin jaren 90) heb gevolgd heb ik de naam 'solidus' geleerd voor de 'forward slash'; maar die term heb ik sindsdien enkel nog teruggehoord uit de mond van een typografisch deskundige. Alle anderen — voorzover ze er überhaupt een term voor hebben — noemen het bij de Engelse naam: de slash of forward slash.

De backslash zou inderdaad vertaald kunnen worden als omgekeerde solidus, maar dan is ‘backslash’ zoveel korter en handzamer dat ik daar de voorkeur aan geef.

In het Nederlands noem ik '_' ook het liggend streepje, maar ik heb gemerkt dat dat toch vaak verward wordt met een min-teken, of een koppelteken. Een enkeling ziet het zelfs aan voor het gedachtenstreepje — zoals hier gedemonstreerd. Om uit de verwarring te geraken helpt grappig genoeg het engelse ‘underscore’ meestal wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie ook de reactie van som, maar volgens mij was
/ = schuine streep
\ = vallende streep