Hoe begrijp je die geheimtaal?

Blijkbaar inter ik te weinig net, want ik ben een digibeet voor wat betreft al die geheime tekens bij sommige antwoorden. Wat LOL is heb ik intussen ontdekt, -alleen weet ik nog niet of het gemeend is of sarcastisch bedoeld.
Maar wat betekenen in %4&*9@ die interpunctieboodschappen met dubbelpunt, streepjes, boogjes etc. ?
Trouwens, google weet het ook niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is zogenaamde sms/msn-taal. Het is ontstaan door de komst van de snelle media. Hierdoor hebben mensen minder tijd om te antwoorden en geven ze antwoorden door verkortingen of zogenaamde smilies. Smilies kan je zien als poppetjes meestal zie je wat het betekend als je een beetje schuin kijkt. Maar als iets onduidelijk is kan je het altijd opzoeken op het msn woordenboek Toegevoegd op 16-06-2009 15:25:52 paar veelgebruikte voorbeelden er zijn er al een paar behandeld XD = aanduiding dat iemand het grappig vind =D of :-D = aanduiding dat dit iemand heel erg blij maakt :-P = dat iemand het niet serieus bedoeld of niet serieus opvat (tong uitsteken) :@ = aanduiding dat iemand boos is Toegevoegd op 16-06-2009 15:30:49 >.< of >.> of <.< = betekend dat de persoon zich irriteert rofl = lol in het kwadraat lolmfao = ongeveer hetzelfde als rofl <:o) = feestje vieren kortom dat desbetreffende feit stemt iemand vreugdvol. T___T = irriterend antwoord o__o = zie boven Toegevoegd op 16-06-2009 15:36:05 Bijna vergeten je ziet af en toe ook (a) = dat houd in dat de persoon zich onschuldig voordoet. (op msn zorgt dit voor een plaatje van een engel gezicht)

Bronnen:
http://www.msnwoordenboek.nl

Ehm je bedoelt emoticons? Smileys die op zn kant staan, zoals deze? :-) :-( 8) Draai je hoofd een halve slag en zie dat het gezichtjes zijn, die een emotie uitdrukken..

Bedoel je deze? :-) Dat is een smiley, je moet ze op hun kant bekijken (90 graden draaien). Zo heb je ze in allerlei verschillende vormen. :-) Happy :-( Sad :-/ Confused :-P LOL

Bedoel je dingen als :) en :-P? Dit zijn emoticons en hoor je te lezen door je hoofd een kwartslag naar links te knikken, zo zijn het gezichtjes. Er zijn er ontzettend veel, en iedereen heeft zo z'n voorkeur (wel of geen neusjes, knipoogjes of niet, lachebekjes met of zonder uitstekend tongetje). LOL betekent Laughing Out Loud, en de bedoeling hiervan (gemeend of sarcastisch) hangt af van de context. Soms wordt er wel eens gezegd dat LOL in een sarcastische toon gelezen dient te worden als Lack of Laughing. Een variatie hierop is LMAO (Laughing My Ass Off), maar er zijn er nog veel meer. Meer weten?

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_emoticons
http://www.pcworld.com/article/88686/lol_a...

Een woordenboek voor internet slang:

Bronnen:
http://www.noslang.com/dictionary/

Het is niet echt geheimtaal. Meer afkortingen. Op wikipedia staat er een hele lijst met internettaal. Als het niet op de Nederlandse wiki is, dan staat het wel op de Engelse. De meeste afkortingen zijn afkortingen van veel gebruikte Engelse zinnen; LOL Laugh Out Loud bijvoorbeeld. Op een gegeven moment herken je wel bepaalde afkortingen en anders vraag ik het gewoon.

Wat ik zelf ongemerkt veel gebruik zijn combinaties tussen :: die op veel fora automatisch een smily geven. :lol: is meestal een lachend gezichtje (inderdaad van laughing out loud ; hardop lachen), :lmao: heel erg lachen (laughing my ass off) en :roll: (rolling eyes / rollende oogjes ; spreken voor zich denk ik) Ik ben er inmiddels ZO aan gewend, dat ik niet meens meer altijd merk dat ik ze gebruik ;-) (net als dit knipoogje, ook wel bekend als :wink: Het probleem met geschreven woord is dat je elkaar makkelijk verkeerd kunt begrijpen als de 'toon' niet wordt gehoord ; die probeer je op die manier een beetje te ondervangen. Als ik een heel serieus antwoord geef op een beetje rare vraag en ik eindig mijn zijn met : roll: dan kun je er vanuit gaan dat ik het sarcastisch bedoel. En het is heel makkelijk te vergeten dat niet iedereen die tekens begrijpt of zelfs maar dat ze overal hetzelfde betekenen. Soms gebruik ik ook wel helemaal niet bestaande termen, die dan een 'poppetje' dat je daarmee associeert moeten vervangen :eeks: : schaam: :slik: :buiging: of een geluid of gebaar moeten weergeven. Wat ik mezelf ook heb aangewend - maar hier niet zo veel gebruik want volgens mij is dat minder algemeen - is het gebruiken van html-tags om een bepaalde 'toon' te zetten. Zo kun je tekst normaliter tussen <> zetten om de tekst vet schuin of onderstreept te zetten, of aan te geven, en met diezelfde tags maken we ook wel eens opmerkingen in die trant. etc. Spreken ook wel een beetje voor zich. Dit zijn dus allemaal géén sms/msn-dingetjes op de ;-D na, maar echte forumtaal.

aanvulling op voorgaande antwoorden... btw: by the way rtfm: read the f*cking manual Trouwens, google weet het ook niet.... huh?... google is een zoekmachine...

LFMAO = laughing my fucking off. STFU = shut the fuck up. GTFO = get the fuck out. GTFU = get the fuck up. Toegevoegd op 16-06-2009 17:22:43 Edit : LFMAO = Laughing my fucking ass off