Is het spelen van Gta San Andreas voor een kind van 11 jaar schadelijk?

we kwamen pas op bezoek bij een kennis, waar één van de kinderen (hij is 11 jaar, en zit dus nog op de basisschool) Gta San Andreas zat te spelen. Ik kon mijn ogen niet geloven, aangezien ik 2 jaar terug toen ik 16 was mijn ouders al haast niet kon overtuigen om het spel voor mij te kopen. Dit kan toch niet goed zijn? Overigens leek het kind gewoon normaal, hij was niet aggresief, juist verlegen tegen mij en mijn ouders. Wel gebruikte hij als zijn ouders er niet bij waren scheldwoorden waarvan ik zelfs ff stond te kijken.. Dus mijn vraag luidt, Is het spelen van Gta San Andreas schadelijk voor een kind van 11, en zoja, wat voor schade kan het bij zo'n kind aanbrengen, zal het kind in zijn gedrag kunnen veranderen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dat schadelijk! Zoek maar een aantal moorden van kinderen uit Amerika op. Schadelijk is het sowieso.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zoon van 10 mag dit soort spelletjes absoluut niet spelen. Ik vind buitensporig geweld dat vaak bij dit soort spellen heel realistisch getoond wordt niet kunnen. En geweld sowieso niet, dat is geen spel. Maar dat zeg ik als vrouw. Ik weet dat jongens/mannen vaak gefascineerd zijn door geweld. Dus "geweld" totaal verbieden helpt niet. Daarom mag hij wel spelletjes spelen waarbij een soort van "geweld" gebruikt wordt dat niet te expliciet is (geen bloed, etc.) en heel duidelijk fantasiefiguurtjes zijn (dus geen "echte" mensen). Bijv. het vernietigen van monstertjes of op elkaar schieten bij Roblox (soort poppetjes). Dat is mijn compromis. Maar er zijn wel grenzen.

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van de persoon. Iemand dieniet agressief van aard is zal door het spelen van spelletjes echt niet ineens agressief worden. Ook heeft het te maken met hoe beïnvloedbaar iemand is. Persoonlijk heb ik er niet zoveel problemen mee, dit soort spellen, maar ik kan me voorstellen dat bepaalde kinderen beter niet op al te jonge leeftijd met dit soort spellen in aanraking kunnen komen.
Ik denk dat als een kind begrijpt dat het geen normaal gedrag is en dat het maar om een verhaal gaat dat wordt gespeeld het kind oud genoeg is om deze spellen te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

ik speelde als gta vice city toen ik 7 was.. , waarom zou het schadelijk zijn, dan zou het nos journaal kijken ook schadelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het helemaal geen kwaad, hier spelen de kinderen het al jaren.
Scheldwoorden zullen ze best gebruiken waar ik niet bij ben, maar of die van een spelletje afkomen betwijfel ik.

Ik denk dat kinderen heel goed het verschil weten tussen een filmpje en of spelletje en het gewone leven.
Naar mijn idee is de invloed die dit heeft op kinderen niet groot, de invloed van vriendjes is vele malen groter op die leeftijd.

Wat ik wel altijd gedaan heb is regelmatig samen met de kinderen spelen, wat ze heel leuk vinden want mama kan er niets van natuurlijk, op die manier weet ik ook wat een spelletje inhoud en kunnen we samen lachen om het omver rijden van de politie auto en die dan jatten en ermee vandoor gaan. Ik heb het idee dat je er, door zo mee om te gaan, als spelletje, je heel duidelijk maakt dat dit niet de realiteit is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan zeker schadelijk zijn!
Leeftijdsgrenzen zijn er niet voor niks. Als ik het goed heb is de leeftijdsgrens van GTA spelletjes 18+. Een kind van 11 is dus bij lange na niet oud genoeg om dit soort spellen te spelen!

In GTA word ontzettend veel geweld gebruikt. Als een kind op jonge leeftijd blootgesteld word aan zoveel geweld gaat hij/zij dit als iets 'normaals' zien. .
Het spel zal zeker veranderingen in het gedrag veroorzaken. Het kind zal agressiever en gewelddadiger worden. In de ergste gevallen kan het kind zelfs ernstige agressie stoornissen oplopen door dit soort spellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zelf van wel..
Waarom? zo'n kind hoort lekker buiten te spelen met vriendjes en vriendinnetjes.

Maar tegenwoordig kan alles,
maar ik ben er niet mee eens, ik zie het op mijn stage, mijn leerlingen willen alleen maar 'gamen' i.p.v. serieus te werken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kijkt naar de leeftijd categorie, die is 18 jaar! Wat dat betreft is het wel degelijk schadelijk voor een kind van 11 jaar. Nou moet ik eerlijk zeggen dat mijn zoon dat spel ook al veel eerder speelde, en of ik daar nou echt blij mee was.... Maar goed, de jongen is nu 16 jaar en hij kent natuurlijk wel de scheldwoorden die er in gebruikt worden, maar op zich heeft hij er geen nadeel van ondervonden. Sterker nog, doordat alles in het Engels is, leert je kind ook tergelijke tijd de Engelse taal spreken en lezen.
Als het kind nou gevoelig is voor agressie en wil hij het gaan nadoen, en loopt de hele dag te schelden, dan zou je kunnen overwegen of het misschien nog te vroeg is voor je kind. ( Wat een rot spel trouwens he?! ) :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet, ik doe het ook nog steeds.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mediawijzer.net is de naam van het expertisecentrum voor mediawijsheid dat in mei 2008 op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en het ministerie van Jeugd en Gezin is opgericht.
Op hun websites houden ze een dossier bij over games. , Over het onderwerp zijn zelfs Kamervragen gesteld. Een oordeel kunnen we niet geven omdat de deskundigen het niet met elkaar eens zijn.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel. Mensen doodrijden enzo...
Ik zou ze nog eerder naar een sexfilm laten kijken waar mensen elkaar liefhebben als naar een film waar je mensen moet vermoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou het schadelijk zijn ik mocht al vanaf me 5 vijfde al dat soort speletjes spelen hu hahahahhahhaha schadelijk laat me niet lachen