Apostrof verwijderd zichzelf in excel. Hoe kan ik dat voorkomen?

Onlangs heb ik een adressenbestand gemaakt in Excel. Deze gebruik ik om via Word brieven te maken en de adressen samen te voegen. Als ik in Excel 's-Hertogenbosch typ, en ik druk op enter, verdwijnt de apostrof. Als ik de cel terug selecteer zie ik de apostrof ook niet meer in de cel staan, wel in het veld bovenin (bij fx). Ik heb al geprobeerd om de celeigenschappen om te zetten naar 'tekst', maar ook dan doet ie het niet..
Weet iemand een oplossing?

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar hij doet het niet in elke cel. Zie plaatje..

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar hij doet het niet in elke cel. Zie plaatje..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

De apostrof is bedoeld om ervoor te zorgen dat de inhoud van een cel altijd wordt gezien als tekst. Dus als je 14+8 intikt zonder apostrof komt er 22 in de cel te staan (maar in de formulebalk staat dan =14+8). Als je echter graag 14+8 wil laten zien kun je dit oplossen door ‘14+8 in te tikken. De apostrof vervalt dan.

Ook bij tekst werkt het zo met een apostrof. Als je begint met een apostrof dan vervalt deze in de cel en is alleen zichtbaar in de formulebalk. In jouw voorbeeld is hij in sommige gevallen wel zichtbaar. Dat kan volgens mij twee oorzaken hebben:

1 In de formuleregel staan 2 apostrofs, omdat de eerste wegvalt zie je in de cel wel 1 apostrof. Je oplossing is dan dus om overal 2 apostrofs te gebruiken;
2 Het kan met de celeigenschappen te maken hebben. In dat geval kun je het beste de cel kopieren waar het goed gaat (bijv. cel F9) en de opmaak te plakken (via plakken speciaal) in de rest van de cellen.

De oplossing die hierboven wordt genoemd (een spatie voor de apostrof) kan ook, maar dan komt de tekst een positie naar rechts te staan waardoor het niet netjes uitgelijnd wordt ten opzichte van plaatsnamen die niet met ’s beginnen. Als je dat geen probleem vindt is dat ook een goede oplossing.

Ik ben benieuwd of het lukt!

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. Als dit alles niet werkt kun je natuurlijk ook ’s-Hertogenbosch zoeken + vervangen door Den Bosch ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te beginnen: als je dit bestand als mail merge zou gebruiken, dan staan de apostrofjes er gewoon in. Dus daar heb je geen probleem meer.

Je kan het in ieder geval oplossen door een spatie in de cel te zetten voor de apostrof. Dan blijft hij wel staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met één apostrof geef je aan dat de inhoud van de cel een letterlijke tekst is, en niet een waarde of formule. Als je een apostrof vooraan in je tekst wilt hebben, moet je'm twee keer erin zetten, dus ''s-Hertogenbosch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een dubbele apostrof ervoor is geen optie, want als ik het dan samenvoeg in Word, staat er dus een dubbele apostrof in de adresgegevens van die personen..
Maar toch bedankt voor je antwoord!