Welke Beamer is in geld / kwaliteit verhouding goed?

Ik wil een beamer in mijn slaapkamer aansluiten (via mijn iMac 27 inch), alleen weet ik niet welke in prijs en kwaliteit goed is. Ik wil max. 500 euro uitgeven en een goede resolutie verhouding kopen. Ook word de beamers aangegeven met ansi?! wat is een ansi en waar dient het voor?
Kan iemand mij helpen selecteren voor een goede beamer onder de 500 euro?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ansi-lumen is de lichtopbrengst van de beamer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lumen_%28eenheid%29
Hoe meer lumen hoe meer licht er uit de beamer komt. Hoe minder donker de kamer dus hoeft te zijn. Niets zo irritant als een vage afbeelding in plaats van een mooi scherp beeld met voldoende contrast.

Ik heb ze zelf ook, waar je vooral op moet letten is de verwachte levensduur en de prijs van de lamp. Dit is een duur onderdeel van je beamer en die zul je bij veelvuldig gebruik toch een keer moeten gaan wisselen. De sterkte van de lamp neemt in zijn levensduur over het algemeen ook af in lichtopbrengst.

Waar je ook op moet letten is de resolutie, HD is tegenwoordig steeds meer voorkomend en eigenlijk de nieuwe standaard. Hoewel dit waarschijnlijk binnenkort ook alweer achterhaalt zal zijn.

Verder is het zeer persoonlijk welke functies je erop wilt hebben. En dat is ook weer erg afhankelijk van de ruimte die je hebt, en hoe je hem wilt plaatsen.

Volgens PC Magazine in mei dit jaar waren er twee goede voor ruim onder de 500 euro. De Samsung SP-P410M was de beste en de Epson EB-X7 was ook goed.

Tevens moet je kijken naar de geluidsopbrengst van de apparaten, ze hebben namelijk allemaal een koeling, en je wilt geen film kijken naast een bladblazer. Ook hier is de plaatsing weer van groot belang. Ergens achter waar de beamer door een gaatje schijnt of recht boven je aan het plafond bijvoorbeeld.

Maar het blijft een persoonlijke keus en bijna een must om ze gedemonstreerd te zien. Verwacht geen wereld prestaties voor dit budget.

Toegevoegd na 4 minuten:
Owja, naast een goede lichtopbrengst is het ook belangrijk te letten of hij goed zwart weer kan geven. Anders zal een donkere film wellicht nooit donker worden weergegeven maar wellicht met veel strooilicht vervuild zijn. Erg zonde, letten op een goed contrast tussen wit en zwart dus. (Zwart is relatief, het zal donkergrijs zijn...)

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog wat meer kooptips
http://www.vergelijk.nl/info/product_beamer_projector_algemeen/

Toegevoegd na 18 minuten:
Nog even ter vergelijking, waarom de lamp zo belangrijk is:

Epson EB-X7 beamer - 439 euro
http://beamershop24.nl/epson-beamer/epson-beamer_epson-eb-x7.html

Epson EB-X7 lamp - 234 euro
http://beamershop24.nl/epson-beamerlamp/epson-beamerlamp_epson-elplp54-beamerlamp-voor-eb-s7-eb-x7-eb-w7-eb-s72-eb-x72-eb-s8-eb-x8-eb-s82-eb-w8-eh-tw450.html