De meeste virusscanners hebben verschillende modi.

Bij de full scan zal de virusscanner het hele systeem in een bepaalde volgorde scannen. Die is vastgelegd in het programma. Meest waarschijnlijk is dat eerst de programma mappen worden gescand op alfabetische volgorde. Sommige virusscanners zullen markers plaatsen om alleen gewijzigde bestanden te scannen (als deze al een keer zijn gescand) en zullen bepaalde typen bestanden scannen die "besmet" kunnen zijn. Dit wordt vaak "smatr-scan"genoemd omdat het sneller scant.

Bij een on-acces scan wordt een bestand in volgorde van openen gescand, bijvoorbeeld als je een Word document opent. Als onderwater dll's of andere programma bestanden worden geopend kunnen die ook gescand worden. Dit is een real-time beveiliging.

Bij een e-mail beveiliging worden bestanden die binnenkomen eerst gescand, of ze nu worden geopend of niet. Ook dit gaat niet in willekeurige volgorde, maar op volgorde van binnenkomst.

Bij een internetbeveiliging zullen bestanden worden gescand die geopend worden als je internet pagina's bekijkt. Alle scripts en afbeeldingen zullen dan eerst worden gescand voor ze worden doorgegeven.

Tijdens het opstarten is het natuurlijk heel belangrijk dat er geen virussen geladen worden die de beveiliging uitzetten of omzeilen. Een anti-virusprogramma zal dan zo snel mogelijk tijdens het opstarten actief worden en de systeembronnen controleren. Hierbij is de volgorde van belang m.b.t. het opstarten van bestanden die het besturingsysteem (windows) starten.

Kortom, voor de volgorde maakt het uit welke modus wordt gebruikt. Bij een real-time beveiliging worden bestanden gescand op volgorde van openen (door het besturingsysteem). De instellingen voor wat betreft de grondigheid e.d. kan je vaak vinden in de Opties pagina van je virusprogramma, zoals in bijgaand voorbeeld met NOD32.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de bron nog wat algemene artikelen over de werking van antivirusprogramma's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Moeilijke vraag. Ook een goeie vraag vind ik. Ik zie wel altijd dat hij begint te scannen met de registry van het systeem. En verder houdt hij volgens mij een volgorde van schijven aan. Eerst C dan D dan E. Hoeft niet in alfabetische volgorde. Maar kan ook in lijstvolgorde. Schijf voor schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij scant alle bestanden in de volgorde dat het besturingssysteem ze wil openen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Stel dat je wordpad opent. Het kan zijn dat ie dan eerst 7 DLL's moet laden. Dan scant ie die DLL's in de volgorde dat Windows ze wil openen.